Klantenservice

Bent u nieuw bij Luisterrijk? Om u wegwijs te maken hebben we enkele handleidingen samengesteld. 

  1. Bestellen en betalen bij Luisterrijk, stap voor stap uitgelegd
  2. Luisterboeken downloaden op smartphone en tablet met onze app 
  3. Handleiding luisterboek op audio-cd branden

Antwoorden op veelgestelde vragen

Heeft u een specifieke vraag, raadpleeg dan onze antwoorden op veelgestelde vragen hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar onze klantenservice. Als u een klacht hebt, kunt u terecht op onze pagina klachtenafhandeling.

Algemeen

1. Ik heb geen activatielink ontvangen nadat ik me heb geregistreerd. Wat moet ik doen?

Heel soms wordt onze mail met activatielink aangemerkt als 'spam'. Daardoor kan de mail in de map ‘Ongewenste mail’ terechtkomen. Controleer de map waarin spam terecht komt. Mocht u ook daar onze mail niet tegenkomen, stuur dan een mail naar klantenservice@luisterrijk.nl. Doe dit vanaf het mailadres dat u bij registratie hebt gebruikt. Wij activeren het mailadres dan voor u.

2. Ik heb geen CD ontvangen van het luisterboek. Wanneer komt deze?

Luisterrijk is een downloadshop voor luisterboeken. Wij versturen geen CD's. U kunt het luisterboek downloaden door in te loggen op uw account. Hier staat het luisterboek direct na betaling voor u klaar om te downloaden. Op smartphones en tablets (iOS, Android) kunt u onze app gebruiken om de luisterboeken te downloaden. 

3. Kan ik de gedownloade luisterboeken op een Daisy-speler afspelen?

Luisterrijk levert luisterboeken in mp3-formaat. Daardoor kunnen de luisterboeken ook op een Daisy-speler worden afgespeeld. Dit zijn spelers voor mensen met een visuele handicap of dyslexie. Enkele extra functies van de Daisy, zoals het zoeken op paragraaf of paginanummer, zijn niet mogelijk in combinatie met onze luisterboeken. De luisterboeken van Luisterrijk zijn meestal opgedeeld per hoofdstuk. Eventueel kunt u eerst een gratis luisterboek downloaden om te kijken of dit naar volle tevredenheid werkt op uw Daisy-speler. Nb. Handige extra functies van Daisy-spelers zijn de 'resume' functie en bladwijzers. Deze werken ook voor de luisterboeken van Luisterrijk.

4. Werken de luisterboeken van Luisterrijk ook op mijn mp3-speler / autoradio / telefoon / wekkerradio / tv /TomTom / ebookreader / ... ?

De luisterboeken van Luisterrijk voldoen aan de internationale mp3-standaard. Dat betekent dat ze op elk apparaat afgespeeld kunnen worden dat ook mp3-muziek afspeelt. Elke portable mp3-speler speelt de luiterboeken van Luisterrijk goed af, net zoals ebookreaders (die mp3 ondersteunen), de meeste TomTom's, autoradio's (vaak via een USB-memorystick), moderne TV's (via een USB-memorystick), wekkerradio's, etc. Het enige waar op gelet moet worden is de opslagcapaciteit van de mp3-speler, want een luisterboek is wat groter dan een muziekstuk. Op een mp3-speler van 1 GB (1000 Megabyte) passen 99% van de luisterboeken van Luisterrijk. Raadpleeg in geval van twijfel de omvang van het betreffende luisterboek in Megabyte wat bij elk luisterboek vermeld is onder het kopje 'Bestandsgrootte'.

NB: Gebruik op smartphones en tablets de Luisterrijk app om de luisterboeken te downloaden en af te spelen. 

5. Mag ik een luisterboekdownload cadeau doen?

Wij verkopen de downloads voor persoonlijk gebruik, maar het is geen probleem om het luisterboek cadeau te doen, mits het gebruik vervolgens beperkt blijft tot deze persoon. U kunt ook een account aanmaken voor iemand anders en de toegang tot dit account overdragen aan deze persoon. Aangezien een Luisterrijk-account is gekoppeld aan een e-mailadres, is dit alleen mogelijk wanneer u het e-mailadres ook aan de ander geeft. U kunt hier bijvoorbeeld een apart Gmail- of Hotmail-adres voor maken. Tot slot is er de optie om door ons geaccepteerde cadeaukaart te geven, zodat de ontvanger zelf een luisterboek kan uitkiezen.

Luisterrijk app 

6. Waar vind ik de app? 

Luisterrijk heeft een app voor smartphones en tablets. Daarmee kunt u eenvoudig op Android- en iOS-toestellen uw luisterboeken downloaden en afspelen. De Android-app vindt u hier. De iOS-versie (voor iPhone en iPad) is via deze link te vinden. 

7. Mijn nieuwe aankoop verschijnt niet in de app?

Na iedere nieuwe aankoop dient u op het refresh-icoontje te tikken om de lijst met aangekochte luisterboeken opnieuw te laden. Er kan een vertraging van enkele minuten optreden (tot maximaal een kwartier) voordat de aankoop beschikbaar is in de app. De refreshknop is het cirkelvormige pijltje naast de tekst 'Mijn aankopen'.  

8. Mijn aankopen verschijnen niet, ook niet na een tik op de refreshknop?

Als de aankopen niet verschijnen nadat u op de refreshknop hebt getikt, probeer dan opnieuw in te loggen op de app. Ga daarvoor naar Menu (drie liggende streepjes) en tik op Mijn inloggegevens. Vul daar zowel uw mailadres als wachtwoord nog eens in en tik op Inloggen. 

9. Hoe kan ik naar een vorige of volgende track in de app?

De app beschikt over een afspeelscherm waarin u onder meer naar de vorige en volgende track kunt. In dit scherm kunt u ook een hoofdstuk kiezen, de sleeptimer activeren en afspeelsnelheid aanpassen. Om naar het spelertje te gaan, tikt u (terwijl er een audioboek speelt) op de zwarte balk onderin de app. Zorg ervoor dat u naast de afspeelknop tikt, bijvoorbeeld op de titel van het boek. 

CD branden

10. Hoe kan ik het luisterboek op CD branden?

Er zijn diverse softwareprogramma's waarmee u het luisterboek op CD kunt branden. Voor Windows-gebruikers raden wij Windows Media Player aan. Deze software maakt standaard onderdeel uit van Windows. Apple-gebruikers kunnen met behulp van het gratis programma iTunes (www.itunes.com) een audio-CD branden. Let op dat u de CD brandt als audio-CD. De meeste CD-spelers ondersteunen geen MP3-CD's.

11. Ik heb een CD gebrand, maar mijn CD-speler speelt de CD niet af. Hoe kan dat?

Hiervoor kunnen enkele oorzaken zijn. Ten eerste is het mogelijk dat u de MP3-bestanden als data op een CD-R hebt gebrand. In dat geval kan de CD slechts door een beperkt aantal CD-spelers worden afgespeeld. Alleen de wat nieuwere CD-spelers spelen CD’s af met daarop MP3-bestanden. Voor oudere CD-spelers dient u audio-CD’s te branden. De MP3-bestanden worden dan eerst omgezet naar het juiste formaat, voordat ze op CD worden gezet. Op onze site vindt u een handleiding voor het branden van een audio-CD met Windows Media Player. Mocht u daadwerkelijk een audio-CD hebben gebrand die niet speelt, dan is uw CD-speler mogelijk kieskeurig bij het afspelen van gebrande CD-R’s. Met name de voordelige CD-R’s worden niet altijd geaccepteerd, zeker niet door de wat oudere CD-spelers. Het kan dus helpen om een ander merk CD-R’s aan te schaffen en het daarmee te proberen.

12. Hoe kan ik een hoesje voor de CD printen?

U kunt met behulp van het programma iTunes hoesjes afdrukken van de luisterboeken. iTunes kunt u downloaden via www.itunes.com. Volg met dit programma het volgende stappenplan:
1) Laad het luisterboek in iTunes. Dit gaat via Bestand -> Map aan bibliotheek toevoegen. Kies dan de juiste map waarin het luisterboek staat.
2) Selecteer in iTunes een bestand van het betreffende luisterboek en klik op Bestand -> Afdrukken.
3) Hier treft u de optie 'Afdrukken CD-inlegvel' en enkele 'thema's' voor het inlegvel. Met het thema 'Eén afbeelding' drukt iTunes de cover en inhoudsopgave af, inclusief de afbeelding van de CD-hoes.

Zip-bestanden

13. Hoe moet ik zip-bestanden uitpakken met mijn Windows computer?

Standaard kan Windows 10 (en eerdere versies) onze zip-bestanden uitpakken. U dubbelklikt op het bestand en kiest daarna voor ‘Alle bestanden’ uitpakken. Windows vraagt dan waar u de bestanden wilt opslaan. Kies een logische plek, bijvoorbeeld ‘Mijn documenten’, of maak een map ‘Luisterboeken’ aan. Als een luisterboek uit meerdere zip-bestanden bestaat, dient u ieder bestand apart uit te pakken. Naast het ingebouwde programma van Windows gebruiken sommigen WinZip (www.winzip.com) of WinRar (www.rarlab.com) om bestanden uit te pakken. Uitleg over deze programma’s vindt u op de websites van de makers van deze software.

14. Als ik een zip-bestand wil uitpakken moet ik een wachtwoord opgeven. Hoe zit dat?

De zip-bestanden van Luisterrijk zijn niet beveiligd met een wachtwoord. Als er bij het uitpakken toch wordt gevraagd naar een wachtwoord is er iets misgegaan met het downloaden. Vermoedelijk is de download niet in zijn geheel binnengekomen. U kunt dit checken door de grootte van het zip-bestand op te vragen (met rechts klikken op het zip-bestand en kiezen voor 'Eigenschappen'). Vergelijk dit getal met de grootte van het bestand dat in Mijn Luisterrijk staat vermeld. Komt beide getallen niet overeen? Verwijder dan het incomplete bestand en download het opnieuw.

15. Het gedownloadde Zip-bestand geeft een foutmelding. Wat nu?

Controleer of het bestand volledig is binnengekomen. In Mijn Luisterrijk staat hoe groot het bestand moet zijn. Klik vervolgens met de rechtermuistoets op het gedownloadde bestand. Kies voor 'Eigenschappen' en controleer hoe groot het bestand is. Indien dit niet overeenkomt, downloadt u het bestand nogmaals. 

Downloaden

16. Hoe gaat het downloaden in zijn werk?

Op smartphones en tablets kunt u onze app gebruiken. Daarmee kunt u de luisterboeken zowel downloaden als beluisteren. Op computers kunt u de luisterboeken in mp3 downloaden op deze pagina. Hier vult u uw e-mailadres en wachtwoord in. Dan komt u terecht op uw persoonlijke account, waar de aangekochte luisterboeken voor u klaar staat. Download alle bestanden. Soms bestaat een luisterboek uit meerdere bestanden. De meeste browsers slaan downloads standaard op in de map Downloads. Als u met rechts klikt op een downloadlink en daarna 'Opslaan als' of 'Link opslaan als' kiest, kunt u zelf bepalen waar u het luisterboek wilt opslaan. Luisterrijk verpakt de luisterboeken in zogeheten ZIP-bestanden. Na het downloaden kunt u erop dubbelklikken om ze uit te pakken. Na het uitpakken van alle ZIP-bestanden hebt u de beschikking over het volledig luisterboek in mp3-formaat.

17. Hoe lang is een download beschikbaar?

In de app kunt u de luisterboeken altijd beluisteren. Via onze site is een download 90 dagen beschikbaar. Na inloggen op Mijn Luisterrijk hebt u 48 uur de tijd om het luisterboek te downloaden. Wanneer u opnieuw inlogt, gaat deze periode van 48 uur opnieuw in. U mag het luisterboek vanaf maximaal 2 IP-adressen downloaden. Mocht u een luisterboek op een later tijdstip nog eens willen downloaden, stuur dan een mail aan klantenservice

18. Kunt u een indicatie geven hoe lang het downloaden van een luisterboek duurt?

Dit hangt af van de grootte van het luisterboek. Sommige luisterboeken zijn enkele tientallen MB’s groot, maar andere luisterboeken zijn enkele honderden MB’s. Om toch een indicatie te geven: het downloaden van een luisterboek van 500 MB duurt bij een gemiddeld internetabonnement hooguit anderhalve minuut. Let op dat downloaden via (wifi-)verbindingen op vakantie een stuk trager kan verlopen. 

19. Kan ik luisterboeken op de iPhone, iPad of iPod Touch downloaden via de ingebouwde browser?

Op iPhone, iPad en iPod Touch kunt u het best onze app gebruiken om te downloaden en te luisteren. Met de standaard iOS-browser kunt u luisterboeken niet downloaden aangezien Safari geen zip-bestanden ondersteunt. Bovendien is het niet mogelijk om mp3-bestanden aan de Muziek-bibliotheek toe te voegen op de iPhone, iPad of iPod Touch zelf. Als u onze app niet wilt gebruiken, dan kunt u via de computer de luisterboeken downloaden en daarna met behulp van iTunes overzetten naar uw iOS-toestel. 

20. Kan ik luisterboeken op een ebookreader zelf downloaden, via de ingebouwde browser?

Het is volgens onze informatie op dit moment niet mogelijk om rechtstreeks op een ebookreader te downloaden. Uiteraard kunt u wel met uw PC of Apple-computer een luisterboek bij Luisterrijk aanschaffen en deze via USB of een SD-Card overzetten naar uw ebookreader. De ebookreader moet wel mp3 ondersteunen. Dat geldt voor relatief weinig ebookreaders. 

21. Ik gebruik een downloadmanager (bijvoorbeeld GetRigth of Free Download Manager), maar ik krijg telkens een foutmelding. Wat gaat er mis?

Wij ondersteunen het gebruik van een downloadmanager niet. Om onze bestanden te downloaden dient u de downloadmanager uit te schakelen. De browser handelt de download dan zelf af.

22. Na het downloaden kan ik het bestand niet terugvinden. Wat nu?

De meeste browsers slaan de downloads automatisch op in de map Downloads. U kunt ook zelf bepalen waar het bestand wordt opgeslagen. Klik dan met rechts op een downloadlink en kies 'Opslaan als' of 'Link opslaan als'. Kies een locatie die u makkelijk kunt terugvinden. Bijvoorbeeld het Bureaublad of Mijn documenten.

23. Het downloaden stopt of wil niet starten. Hoe kan dat?

Wanneer het downloaden hapert, is ons advies om het nogmaals te proberen - eventueel op een later tijdstip. U kunt het downloaden van een luisterboek tot vijf keer starten (binnen 30 dagen), juist in verband met dit soort situaties. Meestal zijn downloadproblemen te wijten aan een tijdelijke internetstoring. 

Inloggen

24. Inloggen op site lukt niet. Ik keer steeds terug op hetzelfde lege inlogscherm. Wat te doen?

Waarschijnlijk accepteert uw browser geen cookies. Voor een juist gebruik van de website Luisterrijk is het accepteren van cookies noodzakelijk. Vrijwel alle moderne browsers accepteren cookies standaard. Zet het accepteren van cookies weer aan en het inloggen gaat goed. Luisterrijk gebruikt cookies om u te herkennen bij een volgend bezoek, zodat u niet opnieuw uw wachtwoord hoeft in te toetsen of uw winkelwagentje opnieuw hoeft te vullen. 

Betalen

25. Hoe kan ik betalen?

U kunt op verschillende manieren betalen. Als u wilt betalen met uw internetrekening van ABN AMRO, ASN Bank, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot kiest u bij het afreken voor het logo van iDeal ('online betalen via uw bank'). U kunt verder betalen met uw Credit Card (Visa, MasterCard of American Express) en met PayPal. Ook kunt u betalen met cadeaukaarten. Als het saldo op de kaart onvoldoende is kunt u bijbetalen via iDeal. Voor onze Belgische klanten: het is ook mogelijk om te betalen met Maestro.

26. Kan ik ook betalen vanaf mijn internetrekening bij de ABN AMRO, ASN Bank, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot?

Dat kan. Bij het afrekenen klikt u op het logo van iDeal ('online betalen via uw bank'). iDEAL is betalen via internetbankieren, dus vertrouwd en veilig.

27. Ik woon in België. Hoe kan ik afrekenen?

Onze klanten in België kunnen afrekenen met Maestro als ze bankieren bij onder meer ABK Bank, Argenta, AXA Bank, Bank J. Van Breda & C°, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, CBC, Centea, Deutsche Bank, Fintro, ING, KBC of VDK. Daarnaast accepteren wij PayPal en de twee voornaamste creditcards (Visa en Mastercard).

28. Ik heb afgerekend, maar nu wil ik de aankoop terugdraaien.

Na betaling is de digitale inhoud direct, zonder wachttijd, beschikbaar om te downloaden. U heeft bij uw bestelling aangegeven hiervan op de hoogte te zijn. In de Algemene voorwaarden, die elke klant voor betaling moet accepteren, is het herroepingsrecht dan ook uitgesloten. De reden is eenvoudig: u betaalt bij Luisterrijk niet voor een (fysiek) product, maar voor een (download)dienst. Dergelijke diensten zijn vrijgesteld van het herroepingsrecht, omdat digitale inhoud - in tegenstelling tot de aanschaf van een fysiek product - niet teruggenomen kan worden.
Wij zijn echter coulant: als u wel heeft afgerekend, maar de download nog niet heeft gestart, kan u tot 14 dagen na aankoop een refund aangevragen. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met klantenservice@luisterrijk.nl. Ook als u een download heeft gekocht die u al eerder bij ons heeft aangeschaft, heeft u recht op een refund. Neem ook dan zo snel mogelijk contact op met klantenservice@luisterrijk.nl.