Luistervoorbeeld

Zomergasten

Een tragische komedie over de hunkering naar een zinvol leven
Auteur Maksim Gorki, Alberto Klein Goldewijk, Het BosTheater
Voorlezer Christine de Boer, Arnoud Bos, Lottie Hellingman, Felix-Jan Kuypers
Speelduur 2u 3m 57s
€ 12,95

Beschrijving

De Russische titel van het stuk luidt Datchniki: bewoners van Datsja’s – zomerhuisjes waarin de mensen uit de stad die het zich konden permitteren gedurende de zomermaanden woonden. Om de hitte en drukte van de stad te ontvluchten. Traditioneel een privilege van de adel, maar nadat in 1861 de horigheid was afgeschaft, pakten de kinderen van deze ongeschoolde, analfabete klasse, de uitdaging op waar de decadente verwende adel de neus voor ophaalde: ze gingen werken. Ze werden ondernemer, advocaat, arts en zo ontstond in korte tijd een klasse van nieuwe rijken, die niets beters wisten te verzinnen dan met hun pas verworven rijkdom de leefstijl van de adel te imiteren. Ze gingen op muziekles, schreven gedichten en in de zomermaanden trokken ze naar het platteland, naar hun Datcha’s. Maar de ondernemende, hardwerkende nieuwe rijken, waren niet gewend aan nietsdoen. Ze verveelden zich te pletter en de leegte van het bestaan staarde ze genadeloos in het gelaat.

Er hingen grote veranderingen in de lucht. Heel Rusland voelde aan het begin van de vorige eeuw de nadering van een enorme omwenteling. In het gezelschap van Zomergasten is de één doodsbang bij het idee van veranderingen, de ander wordt kwaad en sommigen verlangen hartstochtelijk naar een nieuw zinvol leven. Tijdens de eindeloos lange zomeravonden ontaarden onschuldige conversaties over werk, kunst, vermaak steeds vaker in grimmige emotionele ruzies. Relaties gaan kapot, zakelijke schandalen komen aan het licht, overspel en dronkenschap zijn aan de orde van de dag.

Met genadeloze precisie en een subtiel gevoel voor humor schetst Gorki de personages. Maar ook met compassie voor de wanhopige leegte die hen kwelt.

De inhoud van het stuk is ruim honderd jaar na het schrijven ervan nog altijd – of alweer – ongelooflijk actueel en biedt talloze aanknopingspunten om in vormgeving en regie een vertaalslag te maken naar onze tijd.

Unieke live-uitvoering in het Amsterdamse Bos met alle muziek.

Cast
Sacha (dienstmeisje): Anne Catrien Smits
Varja (vrouw van Basov): Lottie Hellingman
Basov (advocaat): Martijn Fischer
Soeslov (projectontwikkelaar): Ian Bok
Julia (vrouw van Soeslov): Elise Schaap
Nicolai (assistent van Basov): Alberto Klein Goldewijk
Vlas (broer van Varja): Jan Paul Buijs
Kaljeria (zus van Basov): Carole van Ditzhuyzen
Olga (vrouw van Doedakov): Sjaan Duinhoven
Maria Lvovna (arts, vriendin van Lvovna): Saskia Rinsma
Sonja (dochter van Maria Lvovna): Christine de Boer
Rjoemin (verliefd op Varja): Anne Prakke
Doedakov (arts in jeugdgevangenis): Michiel Bakker
Sjalimov (gevierd schrijver op zijn retour): Arnoud Bos
Dvojetotsjie (ook van Soeslov): Felix-Jan Kuypers

Vertaling en bewerking: Frances Sanders en Martine Vosmaer
Regie: Frances Sanders
Regie-assistent: Nienke van Spreeuwel
Bewerking muziek en uitvoering: Alberto Klein Goldewijk

Inhoud
Scene 1
Each man kills the thing he loves (lied)
Scene 2
Avondstilte (lied)
Scene 3
Don't get married girls (lied)
Scene 4
Overgang eerste naar tweede bedrijf - Kavalesque (lied)
Scene 5
Kaval Sviri (lied)
Scene 6
Tô nje vjetjer (lied)
Scene 7
Overgang tweede naar derde bedrijf (lied)
Scene 8
Picknick (lied)
Scene 9
Bai bai bai (lied)
Scene 10
Koekoek (lied)
Scene 11
Slavneje Moorje, het Baikal lied (lied)
Scene 12
Kozakken wiegelied (lied)
Scene 13
Overgang derde naar vierde bedrijf (lied)
Scene 14
Ach Zatsjem Bossa (lied)
Scene 15
Ach Zatsjem, reprise (lied)
Scene 16

Details

UitgeverTheater het Amsterdamse Bos
Publicatiedatum 30 augustus 2008
ISBN 9789461493750
Taal Nederlands
Speelduur 2u 3m 57s
Bestandsgrootte 104 MB
Formaat mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app

Trefwoorden

Recensies uit de pers

'Zomergasten is muzikale traktatie! Kinderen hebben alles wat hun hartje begeert, maar weten vaak van gekkigheid niet wat ze met hun vrije tijd aan moeten, Volwassenen zijn dikwijls geen haar beter. Massaal sloffen zij op zondagmiddag doelloos door de Kalverstraat. Verveling dreigt tot een nationale volksepidemie uit te groeien. Het lijkt iets van de laatste jaren, maar grappig genoeg schreef Maxim Gorki er ruim honderd jaar geleden al een toneelstuk over. In zijn tragikomedie Zomergasten verwoordt een van zijn personages, de arts Maria Lvovna, het treffend: ,,Nog nooit hebben mensen in zo’n welvaart geleefd als wij. En wat doen we? Niets. Alsof er geen onrecht, geen armoede, geen honger meer op de wereld is." Gorki laat in zijn stuk een bonte lappendeken aan personages bij elkaar komen voor een zorgeloze zomer in hun datsja’s (zomerhuisjes). Tegen zoveel vrije tijd lijken deze mensen echter niet bestand. Er wordt niet alleen geflirt, gelachen en gedronken, maar ook getwijfeld en gehuild. Waar de een hunkert naar een zinvol bestaan, komt bij de ander zijn relatie op scherp te staan. [...] Regisseuse Frances Sanders weet na al die jaren precies hoeveel ernst en diepgang de toeschouwers kunnen verdragen. Ook deze zomer presenteert ze weer met veel schwung een toegankelijke tonee1klassieker, waarin menigeen zich bij nader inzien toch herkennen. Een grote ploeg van vijftien acteurs - een mooie mengeling tussen ervaren rotten en jong talent - het toneel van het openluchttheater. [...] Huiscomponist Alberto Klein Goldewijk biedt een ware muzikale traktatie met onder meer wat Russische liedjes. De zuivere samenzang tussen de acteurs (o.a. de prachtige stem van Christine de Boer) raakt.' (Esther Kleuver, De Telegraaf)

'Theater het Amsterdamse Bos bouwde een stevige reputatie op met bewerkingen van klassiekers, steeds met het natuurlijke decor in een denkbare rol. Voor deze zomer viel de keus op Zomergasten (1904) van de Rus Maksim Gorki. In korte, filmische scènes leggen vertegenwoordigers van de intellectuele bovenlaag hun zielenroerselen bloot. Anders dan bij tijdgenoot Anton Tsjechov kent Gorki geen mededogen. Onderhuids kolkt de woede over artsen, schrijvers en advocaten die alleen nog maar oog hebben voor de eigen navel. Gorki schreef in een brief: 'Ik wilde een stuk schrijven over dat deel van de Russische bevolking dat elke bloedband en elke interesse voor het volk verloren heeft.' Sanders en medebewerkster Martine Vosmaer zijn driftig aan het sleutelen geslagen. De uitkomst is halfslachtig: een beetje cabaret, een beetje tragedie, een beetje van nu en een beetje van toen. Een beetje boel van niks eigenlijk, al maakt het spelplezier van de stagaires van de Amsterdamse Toneelschool en de fraaie vormgeving veel goed. [...] Het acteren past bij de sfeer van rosé nippen op een zwoele zomeravond: vol drukke gebaren, en vlot, hakketakkerig taalgebruik.' (Eric van der Velden, Algemeen Dagblad)

Over de auteur
Photo Maksim Gorki
Maksim Gorki

Maksim Gorki (1868-1936) was een Russische roman- en toneelschrijver, wiens complexe leven en werk samenvallen met de Russische Revolutie. Maksim Gorki is een pseudoniem van Aleksej Maksimovitsj Pesjkov en betekent Maksim de Bittere. In zijn hele oeuvre speelt het dubbele thema van de verachting voor de mens zoals hij werkelijk is en eerbied voor de wijze waarop hij zou kunnen zijn. Daarnaast speelt de politieke verwevenheid met het communisme een grote rol.

In 1935 werd hij hoofd van de Russische Schrijversbond. Daarmee was hij een zeer machtig man en protegé van Stalin. De toespraak van Gorki bij het eerste congres van de Sovjetschrijvers in 1935 vestigde de doctrine van het socialistisch realisme. Tot zijn belangrijkste werken behoren De moeder en zijn autobiografisch werk Kinderjaren, Onder de mensen en Mijn universiteiten, die een goed beeld geven van het Russische leven.
(Bron: Wikipedia)

Toon aanbod