Antwoorden op veelgestelde vragen

Heb je een specifieke vraag, raadpleeg dan onze antwoorden op veelgestelde vragen hieronder. Staat je vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar onze klantenservice. Als je een klacht hebt, kun je terecht op onze pagina klachtenafhandeling.

Algemeen

  • Zijn de prijzen inclusief of exclusief btw?

    Alle prijzen op deze site zijn inclusief btw.

  • Ik heb geen activatielink ontvangen nadat ik me heb geregistreerd. Wat moet ik doen?

    Soms wordt onze mail met activatielink aangemerkt als 'spam'. Daardoor kan de mail in de map met ongewenste mail terechtkomen. Controleer de map waarin spam terecht komt. Mocht je ook daar onze mail niet tegenkomen, stuur dan een mail naar klantenservice@luisterrijk.nl. Doe dit vanaf het mailadres dat je bij registratie hebt gebruikt. Wij activeren het mailadres dan voor je.

  • Ik heb geen CD ontvangen van het luisterboek. Wanneer komt die?

    Luisterrijk is een downloadshop voor luisterboeken. Wij versturen geen CD's. Je kunt het luisterboek downloaden door in te loggen op je account. Hier staat het luisterboek direct na betaling voor je klaar om te downloaden. Op smartphones en tablets (iOS, Android) kun je onze app gebruiken om de luisterboeken te downloaden.

  • Kan ik de gedownloade luisterboeken op een Daisy-speler afspelen?

    Luisterrijk levert luisterboeken in mp3-formaat. Daardoor kunnen de luisterboeken ook op een Daisy-speler worden afgespeeld. Dit zijn spelers voor mensen met een visuele handicap of dyslexie. Enkele extra functies van de Daisy, zoals het zoeken op paragraaf of paginanummer, zijn niet mogelijk in combinatie met onze luisterboeken. De luisterboeken van Luisterrijk zijn meestal opgedeeld per hoofdstuk. Eventueel kun je eerst een gratis luisterboek downloaden om te kijken of dit naar volle tevredenheid werkt op je Daisy-speler. Nb. Handige extra functies van Daisy-spelers zijn de 'resume' functie en bladwijzers. Die werken ook voor de luisterboeken van Luisterrijk.

  • Werken de luisterboeken van Luisterrijk ook op mijn mp3-speler / autoradio / telefoon / wekkerradio / tv / TomTom / ebookreader / ...

    De luisterboeken van Luisterrijk voldoen aan de internationale mp3-standaard. Dat betekent dat ze op elk apparaat afgespeeld kunnen worden dat ook mp3-muziek afspeelt. Elke portable mp3-speler speelt de luiterboeken van Luisterrijk goed af, net zoals ebookreaders (die mp3 ondersteunen), de meeste TomTom's, autoradio's (vaak via een USB-memorystick), moderne TV's (via een USB-memorystick), wekkerradio's, etc. Let wel op de opslagcapaciteit van de mp3-speler, want een luisterboek is groter dan een muziekstuk. Op een mp3-speler van 1 GB (1000 Megabyte) passen 99% van de luisterboeken van Luisterrijk. Raadpleeg in geval van twijfel de omvang van het betreffende luisterboek achter 'Bestandsgrootte'. Je vindt deze informatie bij ieder luisterboek.

    NB: Gebruik op smartphones en tablets de Luisterrijk app om de luisterboeken te downloaden en af te spelen.

  • Wat zijn de richtlijnen voor reviews?

    Klanten kunnen een recensie van een luisterboek geven via de app. Bij iedere titel is er de mogelijkheid om een review te geven. Dit kan in vorm van sterren, waarbij vijf sterren de maximale score is. Het wijzigen van het aantal sterren kan ook via de app. De gemiddelde score voor een luisterboek wordt getoond in de app en op de site. Alleen klanten die een luisterboek gekocht en beluisterd hebben, kunnen een beoordeling geven. Daarmee garanderen we de echtheid van reviews. Alle reviews, zowel positieve als negatieve, worden geplaatst. Het gemiddeld aantal sterren dat klanten een luisterboek geven, wordt binnen enkele minuten bijgewerkt na een beoordeling.

Luisterrijk app

  • Waar vind ik de app?

    Luisterrijk heeft een app voor smartphones en tablets. Daarmee kun je eenvoudig op Android- en iOS-toestellen luisterboeken downloaden en afspelen. De Android-app vind je hier. De iOS-versie (voor iPhone en iPad) is via deze link te vinden. De Luisterrijk app werkt op Android-versie 7.1 en hoger en op iOS-versie 10.3 en hoger.

  • Mijn nieuwe aankoop verschijnt niet in de app?

    Na iedere nieuwe aankoop dien je de Boekenplank-pagina even naar beneden te vegen en weer los te laten om de lijst met aangekochte luisterboeken opnieuw te laden. Er kan een vertraging van enkele minuten optreden (in uitzonderlijke gevallen tot zo'n 30 minuten) voordat de aankoop beschikbaar is in de app.

  • Mijn aankopen verschijnen niet, ook niet na een tik op de refreshknop?

    Als de aankopen niet verschijnen nadat je op de refreshknop hebt getikt, probeer dan opnieuw in te loggen op de app. Ga daarvoor naar Account (de meest rechter knop) en tik op Log uit. Je komt dan automatisch op het Welkomscherm waar je opnieuw kan inloggen. Het kan tot ongeveer 30 minuten duren voordat een aankoop in de app verschijnt (meestal hooguit enkele minuten). Verschijnen de aankopen nog steeds niet? Verwijder dan de app van het toestel. Download de app nog eens via de links op deze pagina. Geen zorgen: zowel bij uitloggen als de app verwijderen verdwijnen je aankopen nooit!

  • Hoe kan ik naar een vorige of volgende track in de app?

    De app beschikt over een afspeelscherm waarin je onder meer naar de vorige en volgende track kunt. In dit scherm kun je ook een hoofdstuk kiezen, de sleeptimer activeren en afspeelsnelheid aanpassen. Om naar dit scherm te gaan, tik je (terwijl er een audioboek speelt) op de zwarte balk onderin de app. Zorg ervoor dat je naast de afspeelknop tikt, bijvoorbeeld op de titel van het boek.

CD branden

  • Hoe kan ik het luisterboek op CD branden?

    Er zijn diverse softwareprogramma's waarmee je het luisterboek op CD kunt branden. Voor Windows-gebruikers raden wij Windows Media Player aan. Deze software maakt standaard onderdeel uit van Windows. Apple-gebruikers kunnen met behulp van het gratis programma iTunes (www.itunes.com) een audio-CD branden. Let op dat je de CD brandt als audio-CD. De meeste CD-spelers ondersteunen geen MP3-CD's.

  • Ik heb een CD gebrand, maar mijn CD-speler speelt de CD niet af. Hoe kan dat?

    Hiervoor kunnen enkele oorzaken zijn. Ten eerste is het mogelijk dat je de MP3-bestanden als data op een CD-R hebt gebrand. In dat geval kan de CD slechts door een beperkt aantal CD-spelers worden afgespeeld. Alleen de wat nieuwere CD-spelers spelen CD’s af met daarop MP3-bestanden. Voor oudere CD-spelers dien je audio-CD’s te branden. De MP3-bestanden worden dan eerst omgezet naar het juiste formaat, voordat ze op CD worden gezet. Mocht je daadwerkelijk een audio-CD hebben gebrand die niet speelt, dan is de CD-speler mogelijk kieskeurig bij het afspelen van gebrande CD-R’s. Met name de voordelige CD-R’s worden niet altijd geaccepteerd, zeker niet door de wat oudere CD-spelers. Het kan dus helpen om een ander merk CD-R’s aan te schaffen en het daarmee te proberen.

  • Hoe kan ik een hoesje voor de CD printen?

    Je kunt met behulp van het programma iTunes hoesjes afdrukken van de luisterboeken. iTunes kun je downloaden via www.itunes.com. Volg met dit programma het volgende stappenplan:
    1) Laad het luisterboek in iTunes. Dit gaat via Bestand -> Map aan bibliotheek toevoegen. Kies dan de juiste map waarin het luisterboek staat.
    2) Selecteer in iTunes een bestand van het betreffende luisterboek en klik op Bestand -> Afdrukken.
    3) Hier tref je de optie 'Afdrukken CD-inlegvel' en enkele 'thema's' voor het inlegvel. Met het thema 'Eén afbeelding' drukt iTunes de cover en inhoudsopgave af, inclusief de afbeelding van de CD-hoes.

Zip-bestanden

  • Hoe moet ik zip-bestanden uitpakken met mijn Windows computer?

    Standaard kan Windows 11 (en eerdere versies) onze zip-bestanden uitpakken. Je dubbelklikt op het bestand en kiest daarna voor ‘Alle bestanden’ uitpakken. Windows vraagt dan waar je de bestanden wilt opslaan. Kies een logische plek, bijvoorbeeld ‘Mijn documenten’, of maak een map ‘Luisterboeken’ aan. Als een luisterboek uit meerdere zip-bestanden bestaat, dien je ieder bestand apart uit te pakken. Naast het ingebouwde programma van Windows gebruiken sommigen WinZip (www.winzip.com) of WinRar (www.rarlab.com) om bestanden uit te pakken. Uitleg over deze programma’s vind je op de websites van de makers van deze software.

  • Als ik een zip-bestand wil uitpakken moet ik een wachtwoord opgeven. Hoe zit dat?

    De zip-bestanden van Luisterrijk zijn niet beveiligd met een wachtwoord. Als er bij het uitpakken toch wordt gevraagd naar een wachtwoord is er iets misgegaan met het downloaden. Vermoedelijk is de download niet in zijn geheel binnengekomen. Je kunt dit checken door de grootte van het zip-bestand op te vragen (met rechts klikken op het zip-bestand en kiezen voor 'Eigenschappen'). Vergelijk dit getal met de grootte van het bestand dat in Mijn Luisterrijk staat vermeld. Komt beide getallen niet overeen? Verwijder dan het incomplete bestand en download het opnieuw.

  • Het gedownloadde Zip-bestand geeft een foutmelding. Wat nu?

    Controleer of het bestand volledig is binnengekomen. In Mijn Luisterrijk staat hoe groot het bestand moet zijn. Klik vervolgens met de rechtermuistoets op het gedownloadde bestand. Kies voor 'Eigenschappen' en controleer hoe groot het bestand is. Indien dit niet overeenkomt, download je het bestand nogmaals.

Downloaden

  • Hoe gaat het downloaden in zijn werk?

    Gebruik op smartphones en tablets onze onze app om luisterboeken te downloaden en af te spelen. Op computers kun je de luisterboeken in mp3 downloaden op deze pagina. Na invullen van e-mailadres en wachtwoord kom je terecht op je persoonlijke account, waar de aangekochte luisterboeken staan. Download alle bestanden. Soms bestaat een luisterboek uit meerdere bestanden. De meeste browsers slaan downloads standaard op in de map Downloads. Als je met rechts klikt op een downloadlink en daarna 'Opslaan als' of 'Link opslaan als' kiest, kun je zelf bepalen waar je het luisterboek wilt opslaan. Luisterrijk verpakt de luisterboeken in zogeheten ZIP-bestanden. Na het downloaden kun je erop dubbelklikken om ze uit te pakken. Na het uitpakken van alle ZIP-bestanden heb je de beschikking over het volledig luisterboek in mp3-formaat.

    NB: na aankoop kan het tot maximaal een kwartier duren voordat het luisterboek klaarstaat in je account. Meestal duurt het hooguit enkele minuten.

  • Hoe lang is een download beschikbaar?

    In de app kun je de luisterboeken altijd beluisteren. Via onze site is een download 90 dagen beschikbaar. Na inloggen op Mijn Luisterrijk heb je 48 uur de tijd om het luisterboek te downloaden. Wanneer je opnieuw inlogt, gaat deze periode van 48 uur opnieuw in. Je mag het luisterboek vanaf maximaal 2 IP-adressen downloaden. Mocht je een luisterboek op een later tijdstip nog eens willen downloaden, stuur dan een mail aan klantenservice.

  • Hoe lang duurt het downloaden van een luisterboek?

    Dit hangt af van de grootte van het luisterboek en je internetsnelheid. Sommige luisterboeken zijn enkele tientallen MB’s groot, maar andere luisterboeken zijn enkele honderden MB’s. Om toch een indicatie te geven: het downloaden van een luisterboek van 500 MB duurt bij een gemiddeld internetabonnement hooguit anderhalve minuut. Let op dat downloaden via (wifi-)verbindingen op vakantie een stuk trager kan verlopen.

  • Kan ik luisterboeken op de iPhone, iPad of iPod Touch downloaden via de ingebouwde browser?

    Op iPhone, iPad en iPod Touch kun je het best onze app gebruiken om te downloaden en te luisteren. Met de standaard iOS-browser kun je luisterboeken niet downloaden aangezien Safari geen zip-bestanden ondersteunt. Bovendien is het niet mogelijk om mp3-bestanden aan de Muziek-bibliotheek toe te voegen op de iPhone, iPad of iPod Touch zelf. Als je onze app niet wilt gebruiken, dan kun je via de computer de luisterboeken downloaden en daarna met behulp van iTunes overzetten naar je iOS-toestel.

  • Kan ik luisterboeken op een ebookreader zelf downloaden, via de ingebouwde browser?

    Het is volgens onze informatie op dit moment niet mogelijk om rechtstreeks op een ebookreader te downloaden. Uiteraard kun je wel met je PC of Apple-computer een luisterboek bij Luisterrijk aanschaffen en deze via USB of een SD-Card overzetten naar je ebookreader. De ebookreader moet wel mp3 ondersteunen. Dat geldt voor relatief weinig ebookreaders.

  • Ik gebruik een downloadmanager (bijvoorbeeld GetRight of Free Download Manager), maar ik krijg telkens een foutmelding. Wat gaat er mis?

    Het gebruik van een downloadmanager ondersteunen we niet. Om onze bestanden te downloaden dien je de downloadmanager uit te schakelen. De browser handelt de download dan zelf af.

  • Na het downloaden kan ik het bestand niet terugvinden. Wat nu?

    De meeste browsers slaan de downloads automatisch op in de map Downloads. Je kunt ook zelf bepalen waar het bestand wordt opgeslagen. Klik dan met rechts op een downloadlink en kies 'Opslaan als' of 'Link opslaan als'. Kies een locatie die je makkelijk kunt terugvinden. Bijvoorbeeld het Bureaublad of Mijn documenten.

  • Het downloaden stopt of wil niet starten. Hoe kan dat?

    Wanneer het downloaden hapert, is ons advies om het nogmaals te proberen - eventueel op een later tijdstip. Je kunt het downloaden van een luisterboek tot vijf keer starten (binnen 30 dagen), juist in verband met dit soort situaties. Meestal zijn downloadproblemen te wijten aan een tijdelijke internetstoring.

Inloggen

  • Inloggen op site lukt niet. Ik keer steeds terug op hetzelfde lege inlogscherm. Wat te doen?

    Waarschijnlijk accepteert je browser geen cookies. Voor een juist gebruik van de website Luisterrijk is het accepteren van cookies noodzakelijk. Vrijwel alle moderne browsers accepteren cookies standaard. Zet het accepteren van cookies weer aan en het inloggen gaat goed. Luisterrijk gebruikt cookies om je te herkennen bij een volgend bezoek, zodat je niet opnieuw je wachtwoord hoeft in te toetsen of je winkelmand opnieuw hoeft te vullen.

Betalen

  • Hoe kan ik betalen?

    Je kunt op verschillende manieren betalen. Als je wilt betalen met je internetrekening van ABN AMRO, ASN Bank, Bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, Revolut, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot kies je bij het afreken voor het logo van iDeal. Je kunt verder betalen met credit card (Visa of MasterCard). Ook bieden we de mogelijkheid om te betalen via PayPal en Maestro-debetkaarten.

    Voor klanten in België is er de mogelijkheid om te betalen met KBC, Belfius of Bancontact. In diverse Europese landen zijn de betaalmethoden Sofort en Giropay populair; ook die betaalmethoden ondersteunen we. Voor bezitters van Apple-apparaten is er de optie om met Apple Pay te betalen. Wil je liever het bedrag zelf overmaken? Kies dan Bank Transfer. Let op: deze betaalmethode moet handmatig worden verwerkt waardoor het één à twee werkdagen duurt voordat de aankoop wordt vrijgegeven. Bij alle andere betaalmethoden wordt de aankoop direct vrijgegeven.

    Luisterrijk accepteert ook cadeaukaarten. Zo accepteren we de Boekenbon, Boekcadeau, VVV Cadeaukaart, Webshop Giftcard, Yourgift Card en Nationale Entertainmentcard. Meer informatie over cadeaukaarten vind je hier. Als het saldo op een cadeaukaart onvoldoende is kun je bijbetalen via iDeal.

  • Kan ik betalen vanaf mijn internetrekening?

    Dat kan. Bij het afrekenen klik je op het logo van iDeal. Je betaalt dan via internetbankieren, dus vertrouwd en veilig. Deze betaalmethode is beschikbaar voor klanten van ABN AMRO, ASN Bank, Bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, Revolut, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot.

  • Ik woon in België. Hoe kan ik afrekenen?

    Onze klanten in België kunnen afrekenen via KBC, Belfius of Bancontact. Verder kun je kiezen voor Maestro als je bankiert bij onder meer Argenta, AXA Bank, Bank van Breda, Belfius, Beobank, Bpost bank, Crelan, Deutsche Bank, Europabank, Fintro, Hello bank!, ING, KBC, Keytrade, Nagelmackers, Santander of Vdk bank. Ook accepteren we PayPal en de twee voornaamste creditcards (Visa en Mastercard).

  • Ik heb afgerekend, maar nu wil ik de aankoop terugdraaien.

    Na betaling is de digitale inhoud direct, zonder wachttijd, beschikbaar om te downloaden. Je hebt bij de bestelling aangegeven hiervan op de hoogte te zijn. In de Algemene voorwaarden, die elke klant heeft moeten accepteren, is het herroepingsrecht dan ook uitgesloten. Je betaalt bij Luisterrijk niet voor een (fysiek) product, maar voor een (download)dienst. Dergelijke diensten zijn vrijgesteld van het herroepingsrecht, omdat digitale inhoud niet teruggenomen kan worden - in tegenstelling tot de aanschaf van een fysiek product.

Contactgegevens

Klantenservice: mail naar klantenservice@luisterrijk.nl of bel met 023-7100235 (kantoortijden). Bij voorkeur mailen, dan kunnen we direct aan de hand van je emailadres de klantgegevens bekijken.

Ons adres: Crown Business Center, A. Hofmanweg 5a, 2031 BH Haarlem, Nederland