Luistervoorbeeld

Muurtje Factuurtje

Hét nieuwe disruptieve businessmodel voor consultants - It's A.I. or bye-bye
Auteur Jan van de Poll
Voorlezer Jan van de Poll
Speelduur 4u 52m 58s
€ 27,50

Beschrijving

Er is eigenlijk iets heel raars aan de hand in consultancyland. Consultants adviseren hun organisaties over klantgericht werken en client intimacy. Maar consulting trendwatcher SourceGlobalResearch stelt vanuit Londen. “Consultancy firma’s brengen te veel bagage en onnodig veel complexiteit mee. Zijn lastig om mee te werken. Verplaatsen zich niet in de schoenen van de klant. Zijn onderling verdeeld in silo’s”.

Consultants roepen om het hardst dat klanten moeten werken aan hun digital transformation maar zijn zelf één van de meest ondergeautomatiseerde bedrijfstakken. En de altijd blije Virgin-oprichter en serial entrepreneur Richard Branson is plots een stuk minder blij in zijn blog ‘My problem with consultants’: Consultants hebben nooit een bedrijf gerund, nooit echt mislukking gevoeld, zijn niet voldoende gespecialiseerd voor de behoefte van de klant en zijn niet echt hongerig naar kennis. Het core consulting proces gaat om het verhuren van handjes en is voor de meeste consultants samen te vatten als BLIEP: Belletje, Lullepot, Interviews, Excelletje, Powerpoint. De partner belt rond in het netwerk, legt uit dat er een groot probleem is, consultants doen een aantal interviews bij belanghebbenden, juniors gaan rekenen in Excel en er komt een ‘Pooierpoint’ presentatie voor het management. Daar is natuurlijk niets digitaals aan! Het is verdorie alsof je huisarts met bierbuik, hamburger in de ene hand en sigaar in de andere hand jou met klem aanbeveelt nu echt iets aan je gezondheid te doen.

Is het écht zo erg? Bovenstaande quotes komen niet van de minsten. Maar consultants zijn toch ook geen domme jongens!? Hoe doet een gemiddeld traditioneel, analoog (in tegenstelling tot digitaal) uurtje-factuurtje gedreven consultancy firma het? En hoe wordt dit anders als consultants sterk gaan inzetten op het recruiten van data scientists: consultants die hun uurtjes inzetten voor slimme analyses en ontwikkeling van algoritmes. En hoe vergelijkt hiermee de consultancy firma die de uren verkoopt ten behoeve van technologie implementaties (SAP, Salesforce.com, etc.) op basis van spullen van technology vendors? En hoe kan je zoiets nu objectief meten?

Details

UitgeverBookora
Publicatiedatum 15 november 2018
ISBN 9789463270793
Taal Nederlands
Speelduur 4u 52m 58s
Bestandsgrootte 402 MB
Formaat mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app

Trefwoorden

Recensies uit de pers

'Op basis van krachtige argumenten en overtuigende voorbeelden laat Jan van de Poll de enorme potentie zien van nieuw ebusiness modellen in consulting. Hij toont aan dat toepassing van nieuwe technologie het advieslandschap fundamenteel kan veranderen.' (Prof. dr. Ard-Pieter de Man, Hoogleraar Consulting, Kennisnetwerken en Innovatie, School of Business and Economics, Vrije Universiteit Amsterdam)

Over de auteur
Photo Jan van de Poll
Jan van de Poll

Dr. Jan van de Poll heeft 10 jaar ervaring in technologiemarketing op drie verschillende continenten en 20 jaar ervaring in consultancy.

Hij is bedrijfseconoom, doet wetenschappelijk onderzoek naar de toepassing van artifical intelligence bij veranderende organisaties en is oprichter van Transparency Lab. TLab levert het technologie platform voor geautomatiseerde consultancy aan klanten in Europa en USA.

Toon aanbod