Marketingstrategie: Analyse en planning
De Marketingbox deel 1
Elk bedrijfssucces is gebaseerd op een degelijke marketingstrategie. Maak kennis met de instrumenten om een succesvolle marketingstrategie te formuleren. Deel 1 van 'De Marketingbox'.
Serie
Auteurs
Kris Brees, Jasper Thijs, Marleen Bekkers
Spreker
Speelduur
1 uur 58 min 33 sec
€ 22,96
Beschrijving
Elk bedrijfssucces is gebaseerd op een degelijke strategie. Dat geldt ook, en misschien zelfs wel juíst voor marketing, omdat de resultaten van marketingacties direct zichtbaar zijn. Strategievorming begint met een grondige analyse en een gedegen plan waarna de strategie wordt uitgevoerd. In deze dubbelaflevering van De Marketingbox krijgt u in kort bestek de instrumenten aangereikt om een succesvolle marketingstrategie te formuleren.
In het eerste deel 'Analyse' kunt u luisteren naar de meest gangbare analysemethoden en het meest gangbare model voor strategievorming. U leert hoe u de bedrijfsomgeving analyseert (macroanalyse), hoe u de bedrijfstak ‘leest’ (meso-analyse), en hoe u achter de wensen van klanten komt (microanalyse). Vervolgens leert u hoe u uw eigen vaardigheden in kaart brengt. Wanneer u deze kerncompetenties afzet tegen de resultaten van de externe analyse, hebt u het fundament van uw marketingstrategie gelegd. De basis van elke strategie is namelijk het zo organiseren en inzetten van middelen en vaardigheden dat ze een verdedigbaar concurrentievoordeel opleveren.
In het tweede deel 'Planning' staat het maken van marktgerichte keuzen centraal. Met andere woorden: het marketingplan. U leert hoe u een SWOT-analyse moet maken, hoe u vervolgens de belangrijkste ‘issues’ formuleert, hoe u de marktgerichte strategie uitwerkt, en hoe u een uitgekiende marketingmix (de beroemde P’s) samenstelt.
De weg naar elk goed marketingplan is bezaaid met valkuilen. Na beluistering van deze dubbelaflevering zult u de meeste valkuilen herkennen en weten te vermijden. Dat geldt zeker voor de gevaarlijkste valkuil: niet weten hoe het moet!
De volledige tekst wordt als pdf-bestand meegeleverd. Dit luisterboek is deel 1 van De Marketingbox.
Inhoud
Deel 1: Analyse
1. Inleiding
2. Wat is strategie?
3. Zin en onzin van strategievorming
4. Macroanalyse: trends signaleren
5. Bedrijfstakanalyse: 5-krachtenmodel van Porter
6. Microanalyse: ‘customer value map’
7. Interne analyse: ‘resource based view of the firm’
Deel 2: Planning
8. Inleiding
9. Korte terugblik
10. SWOT-analyse
11. Issues en uitdagingen (SWOTI)
12. Ontwikkelen van een marktgerichte strategie
13. Segmentatie
14. Marktbewerking ofwel marketingmix
15. Evaluatie
Details
Imprint
MainpressUitgever
Mainpress
Publicatiedatum
5 december 2008
ISBN
8719244141784
Taal
Nederlands
Speelduur
1 uur 58 min 33 sec
Bestandsgrootte
90 MB
Formaat
mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app