De zin van muziek
Een hoorcollege over de rol van muziek in het menselijk bestaan
Aan de hand van filosofische gedachten over muziek vraagt Leo Samama zich af welke rol muziek speelt in het leven van de mens, toen en nu. Is zij louter doelmatig, nuttig, een gereedschap, of is muziek een soort BTW op ons bestaan?
€ 27,50
Beschrijving
Muziek speelt in vrijwel ons hele leven een grote rol: van wiegeliedjes in de babykamer, het draaiorgel op straat, tot muziek op de Ipod en in de kerk. We kunnen niet zonder. Muziek definieert ons als mensen, geeft ons mede een identiteit. Meer dan welke andere vorm van kunst kan muziek ons ook fysiek raken, met de directheid en de kracht van een zuivere klank. Tegelijk is muziek abstracter dan menig andere uiting van de mens.
Aan de hand van filosofische gedachten over muziek, vraagt Leo Samama zich af welke rol muziek speelt in het leven van de mens, toen en nu. Is zij louter doelmatig, nuttig, een gereedschap, of is muziek een soort BTW op ons bestaan, een koekje bij de thee?
Bij het hoorcollege wordt een synopsis met daarin een lijst met geciteerde muziekfragmenten als pdf-bestand meegeleverd.
Dit college is tot stand gekomen i.s.m. de Rode Hoed.
Inhoud
College 1. Een filosofische basis voor ons denken over muziek
H1. Moet muziek mooi of juist zijn?
H2. Muziek als weerslag van de mens
H3. Muziek als zelfstandig fenomeen
College 2. Schubert: hoe werkt dat, componeren?
H4. Is muziek de verklanking van zichzelf of van de wereld erbuiten?
H5. Der Tod und das Mädchen
H6. De taal van muziek en van woorden
College 3. Bach: tussen inspiratie en wetenschap
H7. Bachs Prelude in C
H8. Over stemmingen
H9. Componeren als wetenschap
College 4. Beethoven: tussen revolutie en verhevenheid
H10. De Vijfde symfonie en haar betekenissen
H11. Betekenis en ideaal in de muziek van Beethoven
College 5. Muziek en politiek
H12. Lully in dienst van de staat
H13. Staatsmuziek en kerkmuziek in de Renaissance
H14. Muziek en politiek in de Sovjet-Unie
College 6. De relatie tussen volk en toonkunst
H15. Dvorák en MacDowell
H16. Via Bruch terug naar MacDowell
H17. Afronding
Details
Imprint
Home AcademyUitgever
Home Academy Publishers B.V.
Publicatiedatum
1 augustus 2016
ISBN
9789085301554
Taal
Nederlands
Speelduur
5 uur 31 min 23 sec
Bestandsgrootte
254 MB
Formaat
mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app
Categorieën
Tags
Over de auteur
Leo Samama (1951) was als docent verbonden aan de conservatoria van Utrecht, Maastricht en Tilburg en aan de Rijksuniversiteit Utrecht, en schreef voor De Volkskrant, NRC/Handelsblad, de Haagse Post en Luister. Van 1991 was hij twee jaar gedelegeerd artistiek verantwoordelijke (namens het bestuur) bij het Koninklijk Concertgebouworkest, tot 2003 artistiek coördinator van het Residentie Orkest en van 2003 tot 2010 directeur van het Nederlands Kamerkoor. Samama heeft in tal van besturen zitting genomen, en diverse ‘podia’ (mede)opgericht, zoals de Nederlandse Strijkkwartet Academie en het internationale platform voor professionele kamerkoren TENSO.
Als auteur schreef hij onder meer Alphons Diepenbrock, componist van het vocale (Amsterdam, AUP 2012) en Nederlandse muziek in de 20ste eeuw (Amsterdam, AUP 2006), De zin van muziek (Amsterdam, AUP 2014), Het soloconcert (AUP 2015) en Het strijkkwartet (AUP 2018).
De compositorische werkzaamheden van Leo Samama hebben sinds zijn eerste officiële opus in 1974/75 tot uitvoeringen in binnen- en buitenland, tal van plaat- en cd-producties en een groot aantal opdrachten geleid. Voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven is Leo Samama in juni 2010 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Leo Samama (1951) was als docent verbonden aan de conservatoria van Utrecht, Maastricht en Tilburg en aan de Rijksuniversiteit Utrecht, en schreef voor De Volkskrant, NRC/Handelsblad, de Haagse Post en Luister. Van 1991 was hij twee jaar gedelegeerd artistiek verantwoordelijke (namens het bestuur) bij het Koninklijk Concertgebouworkest, tot 2003 artistiek coördinator van het Residentie Orkest en van 2003 tot 2010 directeur van het Nederlands Kamerkoor. Samama heeft in tal van besturen zitting genomen, en diverse ‘podia’ (mede)opgericht, zoals de Nederlandse Strijkkwartet Academie en het internationale platform voor professionele kamerkoren TENSO.
Als auteur schreef hij onder meer Alphons Diepenbrock, componist van het vocale (Amsterdam, AUP 2012) en Nederlandse muziek in de 20ste eeuw (Amsterdam, AUP 2006), De zin van muziek (Amsterdam, AUP 2014), Het soloconcert (AUP 2015) en Het strijkkwartet (AUP 2018).
De compositorische werkzaamheden van Leo Samama hebben sinds zijn eerste officiële opus in 1974/75 tot uitvoeringen in binnen- en buitenland, tal van plaat- en cd-producties en een groot aantal opdrachten geleid. Voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven is Leo Samama in juni 2010 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.