Rudolf Escher
Een hoorcollege over het leven en werk van een veelzijdige componist
Rudolf Escher (1912-1980) was een Nederlandse componist wiens werk diep beïnvloed werd door zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog en zijn liefde voor de Franse cultuur.
€ 18,00
Beschrijving
Rudolf Escher (1912-1980) was een Nederlandse componist wiens werk diep beïnvloed werd door zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog en zijn liefde voor de Franse cultuur. Oorspronkelijk was hij ook actief als dichter en beeldend kunstenaar, maar hij koos uiteindelijk voor de muziek. Escher studeerde bij Willem Pijper in Rotterdam en ontwikkelde een unieke compositiestijl, beïnvloed door de polyfone meesterwerken van de Renaissance en componisten als Debussy, zonder echter een epigoon te zijn. Zijn muziek werd gekenmerkt door een lyrische zoektocht naar een verloren Arcadië, een verlangen dat door de oorlogsjaren werd versterkt.
Na de oorlog vestigde hij zich in Amsterdam en kreeg rond 1950 erkenning door het succes van zijn oorlogstryptiek, het orkestwerk Musique pour l'esprit en deuil, de Sonate concertante voor cello en piano, en Arcana Musae Dona voor piano. Escher’s latere werk weerspiegelt zijn exploratie van seriële technieken, geïnspireerd door componisten als Boulez, en zijn voortdurende streven naar muzikale volmaaktheid. Zijn oeuvre, waaronder kamermuziek, koorwerken, en liederen, toont een delicate balans tussen technische virtuositeit en emotionele diepgang. Hoewel hij ook compositielessen gaf, bleef hij zich vooral richten op het verfijnen van zijn eigen werk, resulterend in een oeuvre dat wordt beschouwd als een van de belangrijkste in de Nederlandse muziek van de 20e eeuw.
Leo Samama geeft in zijn hoorcollege een overzicht van het leven en werk van deze veelzijdige componist, verrijkt met diverse luisterfragmenten.
Inhoud
College 1
H1. Inleiding
H2. Biografische schets tot en met WOII
H3. Biografische schets na WOII
College 2
H4. Een eerste kennismaking met de muziek van Escher
H5. De oorlogswerken
H6. Enkele nadere gedachten over muziek
College 3
H7. Liederen
H8. Koorwerken
College 4
H9. Kamermuziek
H10. De laatste jaren
Details
Imprint
Home Academy Publishers B.V.Uitgever
Home Academy Publishers B.V.
Publicatiedatum
29 augustus 2024
ISBN
9789085302728
Taal
Nederlands
Speelduur
3 uur 15 min 22 sec
Bestandsgrootte
157 MB
Formaat
mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app
Categorieën
Tags
Over de auteur
Leo Samama was als docent verbonden aan de conservatoria van Utrecht, Maastricht en Tilburg en aan de Rijksuniversiteit Utrecht, en schreef voor De Volkskrant, NRC/Handelsblad, de Haagse Post en Luister. Van 1991 was hij twee jaar gedelegeerd artistiek verantwoordelijke (namens het bestuur) bij het Koninklijk Concertgebouworkest, tot 2003 artistiek coördinator van het Residentie Orkest en van 2003 tot 2010 directeur van het Nederlands Kamerkoor.
Samama heeft in tal van besturen zitting genomen, en diverse ‘podia’ (mede)opgericht, zoals de Nederlandse Strijkkwartet Academie en het internationale platform voor professionele kamerkoren TENSO.
Als auteur schreef hij onder meer Alphons Diepenbrock, componist van het vocale (Amsterdam, AUP 2012) en Nederlandse muziek in de 20ste eeuw (Amsterdam, AUP 2006), De zin van muziek (Amsterdam, AUP 2014), Het soloconcert (AUP 2015) en Het strijkkwartet (AUP 2018).
De compositorische werkzaamheden van Leo Samama hebben sinds zijn eerste officiële opus in 1974/75 tot uitvoeringen in binnen- en buitenland, tal van plaat- en cd-producties en een groot aantal opdrachten geleid. Voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven is Leo Samama in juni 2010 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Bij Home Academy verschenen van hem de volgende hoorcolleges over het leven en werk van grote componisten: Mozart, Beethoven, Debussy, Mahler, Schubert, Stravinsky, Monteverdi, Bach, Wagner, Sjostakovitjs, Schopenhauer, Nietzsche en de muziek, Wittgenstein en de muziek (de twee laatsten samen met Herman Philipse), Berlioz en Listz.
Thematische hoorcolleges van zijn hand zijn: Klinkende geschiedenis, De taal van muziek, De zin van muziek, Het belang van kunst en cultuur, Opera, De Renaissance in de muziek en Het lied.
Leo Samama was als docent verbonden aan de conservatoria van Utrecht, Maastricht en Tilburg en aan de Rijksuniversiteit Utrecht, en schreef voor De Volkskrant, NRC/Handelsblad, de Haagse Post en Luister. Van 1991 was hij twee jaar gedelegeerd artistiek verantwoordelijke (namens het bestuur) bij het Koninklijk Concertgebouworkest, tot 2003 artistiek coördinator van het Residentie Orkest en van 2003 tot 2010 directeur van het Nederlands Kamerkoor.
Samama heeft in tal van besturen zitting genomen, en diverse ‘podia’ (mede)opgericht, zoals de Nederlandse Strijkkwartet Academie en het internationale platform voor professionele kamerkoren TENSO.
Als auteur schreef hij onder meer Alphons Diepenbrock, componist van het vocale (Amsterdam, AUP 2012) en Nederlandse muziek in de 20ste eeuw (Amsterdam, AUP 2006), De zin van muziek (Amsterdam, AUP 2014), Het soloconcert (AUP 2015) en Het strijkkwartet (AUP 2018).
De compositorische werkzaamheden van Leo Samama hebben sinds zijn eerste officiële opus in 1974/75 tot uitvoeringen in binnen- en buitenland, tal van plaat- en cd-producties en een groot aantal opdrachten geleid. Voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven is Leo Samama in juni 2010 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Bij Home Academy verschenen van hem de volgende hoorcolleges over het leven en werk van grote componisten: Mozart, Beethoven, Debussy, Mahler, Schubert, Stravinsky, Monteverdi, Bach, Wagner, Sjostakovitjs, Schopenhauer, Nietzsche en de muziek, Wittgenstein en de muziek (de twee laatsten samen met Herman Philipse), Berlioz en Listz.
Thematische hoorcolleges van zijn hand zijn: Klinkende geschiedenis, De taal van muziek, De zin van muziek, Het belang van kunst en cultuur, Opera, De Renaissance in de muziek en Het lied.