Opera
Een hoorcollege over de ontwikkelingen en hoogtepunten uit 500 jaar opera
De opera kent als avondvullende muziekvoorstelling een lange voorgeschiedenis in het liturgisch drama, de moraliteit en de maskerade. Het genre is het resultaat van een hernieuwde aandacht voor de Griekse tragedie aan het einde van de 16e eeuw.
€ 30,00
Beschrijving
De opera kent als avondvullende muziekvoorstelling een lange voorgeschiedenis. Het muzikale genre vindt zijn oorsprong in kerkelijke en middeleeuwse toneelvoorstellingen en de maskerade spektakels. Aan het einde van de 16e eeuw kwam daar de herontdekking van de Griekse tragedies bij. Dat alles leidde rond 1600 tot de ontwikkeling van een muzikaal drama dat de contouren aannam van wat wij tegenwoordig nog steeds opera noemen. In acht colleges van een uur behandelt Leo Samama de geschiedenis van 500 jaar opera. Van de vroegste vormen van opera tot de moderne opera van nu. Hij analyseert de verschillende onderdelen ervan, waaronder het verhaal, de toonzetting, de muziekontwikkeling en de regie. Ook besteedt hij veel aandacht aan de maatschappelijke context waarbinnen enkele van de belangrijkste opera’s zijn ontstaan. Hij maakt daarbij veelvuldig gebruik van muziekvoorbeelden.
Inhoud
College 1. Het ontstaan van het genre opera
H1. De eerste opera’s
H2. Monteverdi’s Orfeo
H3. Een brug tussen de Italiaanse en de Franse opera
College 2. Opera in de 17e eeuw
H4. Aan het Franse hof
H5. Purcell in Engeland
College 3. De opera in de vroege 18e eeuw
H6. Händel en de opera
H7. Händel, Porpora en Vivaldi
H8. Rameau
College 4. De opera in de late 18e eeuw
H9. Opera seria, opera buffa en het Singspiel
H10. Glucks Orfeo ed Euridice
H11. Mozarts Zauberflöte
College 5. De Italiaanse opera in de vroege 19e eeuw
H12. Rossini en de belcanto-opera
H13. Bellini en Donizetti
H14. Verdi
College 6. De Duitse opera in de late 19e eeuw en de invloed van Wagner
H15. De opkomst van de Duitse opera
H16. Richard Wagner
H17. De invloed van Wagner op latere componisten
H18. Debussy
College 7. Opera in de vroege 20e eeuw
H19. Richard Strauss
H20. Leos Janácek
H21. Berg
H22. The Roaring Twenties
H23. Gershwin
College 8. Opera na 1945
H24. Een nieuwe wereld
H25. Opera als maatschappijkritiek
H26. Het einde van de eeuw
H27. En nu?!
Details
Imprint
Home AcademyUitgever
Home Academy Publishers B.V.
Publicatiedatum
17 december 2019
ISBN
9789085301936
Taal
Nederlands
Speelduur
8 uur 8 min 37 sec
Bestandsgrootte
444 MB
Formaat
mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app
Categorieën
Tags
Over de auteur
Leo Samama (1951) was als docent verbonden aan de conservatoria van Utrecht, Maastricht en Tilburg en aan de Rijksuniversiteit Utrecht, en schreef voor De Volkskrant, NRC/Handelsblad, de Haagse Post en Luister. Van 1991 was hij twee jaar gedelegeerd artistiek verantwoordelijke (namens het bestuur) bij het Koninklijk Concertgebouworkest, tot 2003 artistiek coördinator van het Residentie Orkest en van 2003 tot 2010 directeur van het Nederlands Kamerkoor. Samama heeft in tal van besturen zitting genomen, en diverse ‘podia’ (mede)opgericht, zoals de Nederlandse Strijkkwartet Academie en het internationale platform voor professionele kamerkoren TENSO.
Als auteur schreef hij onder meer Alphons Diepenbrock, componist van het vocale (Amsterdam, AUP 2012) en Nederlandse muziek in de 20ste eeuw (Amsterdam, AUP 2006), De zin van muziek (Amsterdam, AUP 2014), Het soloconcert (AUP 2015) en Het strijkkwartet (AUP 2018).
De compositorische werkzaamheden van Leo Samama hebben sinds zijn eerste officiële opus in 1974/75 tot uitvoeringen in binnen- en buitenland, tal van plaat- en cd-producties en een groot aantal opdrachten geleid. Voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven is Leo Samama in juni 2010 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Leo Samama (1951) was als docent verbonden aan de conservatoria van Utrecht, Maastricht en Tilburg en aan de Rijksuniversiteit Utrecht, en schreef voor De Volkskrant, NRC/Handelsblad, de Haagse Post en Luister. Van 1991 was hij twee jaar gedelegeerd artistiek verantwoordelijke (namens het bestuur) bij het Koninklijk Concertgebouworkest, tot 2003 artistiek coördinator van het Residentie Orkest en van 2003 tot 2010 directeur van het Nederlands Kamerkoor. Samama heeft in tal van besturen zitting genomen, en diverse ‘podia’ (mede)opgericht, zoals de Nederlandse Strijkkwartet Academie en het internationale platform voor professionele kamerkoren TENSO.
Als auteur schreef hij onder meer Alphons Diepenbrock, componist van het vocale (Amsterdam, AUP 2012) en Nederlandse muziek in de 20ste eeuw (Amsterdam, AUP 2006), De zin van muziek (Amsterdam, AUP 2014), Het soloconcert (AUP 2015) en Het strijkkwartet (AUP 2018).
De compositorische werkzaamheden van Leo Samama hebben sinds zijn eerste officiële opus in 1974/75 tot uitvoeringen in binnen- en buitenland, tal van plaat- en cd-producties en een groot aantal opdrachten geleid. Voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven is Leo Samama in juni 2010 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.