Luistervoorbeeld

Een goede nachtrust met yoga

Balance & Harmony - Gezond van lichaam en geest (serie)
Auteur Fred van Beek
Voorlezer Fred van Beek
Speelduur 1u 12m 17s
€ 11,98

Beschrijving

Medische wetenschappers noemen ontspanningstraining en met name Yoga als belangrijk alternatief voor de vaak verslavende slaapmiddelen. Met het Yogaprogramma van ademhalings-, ontspannings- en meditatie-oefeningen met mantra’s in dit luisterboek kunnen inderdaad verbluffende resultaten worden behaald, die in heel veel gevallen het gebruik van slaapmiddelen overbodig maken. Voor de meeste patiënten zal gelden dat zij na een aantal malen oefenen gemakkelijk inslapen, lekker doorslapen en op tijd en uitgerust wakker worden, helemaal klaar voor de nieuwe dag.

Slapeloosheid is een wereldwijd vertakt probleem, dat ingrijpende maatschappelijke gevolgen kan hebben. Wie er aan lijdt kan overdag last hebben van gebrek aan concentratie, vermoeidheid, slaperigheid, prikkelbaarheid en verminderde prestaties. Ze is van invloed op het gedrag, de gezondheid, het welzijn en de kwaliteit van de relaties. Deze factoren veroorzaken weer allerlei negatieve ervaringen waar de patiënt ’s nachts wakker van kan liggen en zo is een vicieuze cirkel al gauw geboren.

De oorzaken voor slecht kunnen slapen zijn soms lichamelijk van aard maar een veel groter deel van de klachten heeft een geestelijke achtergrond: Zorgen, veranderingen, stress, oververmoeidheid, nare gebeurtenissen, nervositeit, etc. Die kunnen onder één noemer worden gebracht: Niet in staat zijn een negatieve gedachtestroom tot staan te brengen, niet kunnen ontspannen. De productie van het hormoon melatonine, dat het menselijk dag-nacht-ritme regelt, wordt erdoor verhinderd.

Met een handig boekje (in pdf-formaat) met tips, tekeningen en waarin u alles kunt nalezen. Dit pdf-bestand wordt met de mp3-bestanden meegeleverd.

Inhoud
1: Neuscyclusademhaling en klankoefening
Een onrustige geest houdt in het lichaam spanning vast en verhindert dat het gemakkelijk in slaap valt. Adem is de brug tussen lichaam en geest. Door goed adem te halen stimuleer je de rechterhersenhelft en laat je lichaam de spanningen los. De klankoefening versterkt het effect.

2: Bewust aan- en ontspannen
Door op de ademhaling aandachtig spieren te spannen en daarna te ontspannen ruim je spanningen en gifstoffen op: de energie van de adem duwt ze als het ware door je voetzolen naar buiten. Je maakt in je lichaam ruimte voor ontspanning, zodat je gemakkelijker in slaap valt en beter uitgerust wakker wordt.

3: Toeschouwer zijn
Met deze visualisatietechniek vorm je een anker om de geest op elk gewenst moment rust te geven waardoor het lichaam geen spanning vast kan houden. Je laat je gaan en geeft je over aan de ontspanning die van de visualisatie het gevolg is. Kijk naar jezelf, in jezelf, en geniet ervan.

4: Lichaamsbewustwording voor een goede nachtrust
Met deze oefening loop je met je adem als 'begeleider' door je lichaam en ontdek je waar je spanningen en emoties vasthoudt. Daarna gebruik je de adem om je lichaam groter te maken, waardoor het de kans krijgt emotionele spanningen af te voeren. Zo leer je de dingen van alledag gemakkelijker los te laten.

5: De koningscobra en de koesterhouding
De cobra en de koningscobra brengen spanning in je lichaam waardoor je beter kunt ontspannen. De bijnier, die het slaaphormoon produceert, wordt gemasseerd en buik- en rugspieren worden sterker. De spijsvertering wordt gestimuleerd en gifstoffen worden afgevoerd. Geniet na in de koesterhouding.

6: Massage van vingers en handen
De handen en vingers bevatten tal van punten die verbindingen hebben met organen en met emoties. Door de vingers en de handen te masseren verbeter je het functioneren van de organen en verlicht je negatieve emoties. Wanneer dat met aandacht gebeurt geeft het door het hele lichaam een heerlijk gevoel van ontspanning.

7: Meditatie op mantra ‘so ham’
Op de klanken van je stem voel je de energie uit de atmosfeer bij het inademen je lichaam binnenkomen. Bij de uitademing geef je de energie terug en laat je los wat je los wilt laten. Het denken in je linkerhersenhelft komt tot rust.

8: Bewustwording en openen van de chakra’s
Door je chakra's te openen door middel van je ademhaling beïnvloed je tal van lichaamsfuncties die invloed hebben op een goede nachtrust: bijnier, bijnierschors, het vegetatieve zenuwstelsel, schildklier en stofwisseling. De bloedsuikerspiegel komt in balans, het afweermechanisme wordt versterkt en het zenuwgestel wordt in evenwicht gebracht.

9: Dorische tempelmuziek voor een goede nachtrust (harp)

Details

UitgeverWamsenzo
Publicatiedatum 2 december 2010
ISBN 9789461493569
Taal Nederlands
Speelduur 1u 12m 17s
Bestandsgrootte 54 MB
Formaat mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app

Trefwoorden

Over de auteur
Photo Fred van Beek
Fred van Beek

Fred van Beek (1930) was, in zijn hoedanigheid als specialist in een aantal soorten massage, lymphedrainage, reflexologie en acupressuur, als gediplomeerd yoga-, ademhalings- en ontspanningsdocent en als deskundige op het gebied van reform- en healthfood en fythotherapie tussen 1971 en 1992 verbonden aan het Nationaal Ballet. Al voor en ook tijdens die periode stichtte en leidde hij het ‘Reformhuis van de Bond voor Natuurgeneeswijze’, het ‘Genootschap voor Reflexologie’ en het ‘Genootschap ter Bevordering Onderzoek Oosterse en Westerse Massagetechnieken’, en maakte hij voor de NOS-radio het dagelijkse programma Even op adem komen met Fred van Beek. Sedert 1965 leidt hij in zijn groepspraktijk yoga- en ontspanningsdocenten op.

In 1992 verscheen zijn boek Even op adem komen, dat aan de 5e druk toe is (15.000 exemplaren). In 1994 startte hij workshops voor internationale bedrijven. In 1996 maakte hij met Chris Hinze de cd Adempauze. Naast zijn opleidingspraktijk voor docenten en de workshops voor bedrijven geeft Fred van Beek cursussen in meditatie, ademhalingstechniek en massage.

Toon aanbod