Luistervoorbeeld

Stoppen met roken met yoga

Balance & Harmony - Gezond van lichaam en geest (serie)
Auteur Fred van Beek
Voorlezer Fred van Beek
Speelduur 1u 11m 54s
€ 11,98

Beschrijving

Zeer zware rokers die willen stoppen kunnen het beste hun heil zoeken bij gespecialiseerde therapeuten. Maar niet al te zware rokers die gemotiveerd zijn om te stoppen zullen hun verslaving onder controle krijgen met een ‘dieet’ van yoga-oefeningen dat speciaal voor het oplossen van hun probleem is samengesteld. Een zeer specifiek programma zorgt er voor dat het lichaam zonder noemenswaardige ontwenningsverschijnselen in feite uit zichzelf stopt met roken!

Veel rokers willen wel stoppen, maar denken dat het voor hen niet haalbaar is. Zij zijn bang voor de ontwenningsverschijnselen, voor het missen van het roken in allerlei situaties, voor de kans om te falen en bijvoorbeeld voor toename van gewicht. Uit enquêtes is gebleken dat elk jaar ca. 1 miljoen mensen in Nederland proberen te stoppen met roken. Slechts 10% daarvan slaagt er in het niet-roken langer dan een jaar vol te houden.

Wie probeert te stoppen met roken kan binnen een aantal uren te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen, zoals verminderde concentratie, zweten, trillen, nervositeit, hongergevoel, hoofdpijn, snel geïrriteerd zijn, gespannen gevoel, somberheid, slapeloosheid, ongeduld, maag- en darmstoornissen, etc. In de eerste week na het stoppen komen ontwenningsverschijnselen het meest voor, daarna nemen ze af en langzamerhand verdwijnen ze helemaal. Doordat de afname niet geleidelijk verloopt maar in de vorm van een golfbeweging denkt de stopper soms dat de verschijnselen niet verdwijnen, maar heviger worden.

Met een handig boekje (in pdf-formaat) met tips, tekeningen en waarin u alles kunt nalezen. Dit pdf-bestand wordt met de mp3-bestanden meegeleverd.

Inhoud
1: Verkoelende ademhaling
Een anker - een lijfspreuk of een eenvoudige handeling - is een machtig wapen dat je ertoe brengt om zonder moeite te doen wat je je had voorgenomen. De verkoelende adem is zo'n anker. 'rook' elke dag even wat zuivere lucht, en al snel wil je niet anders meer.

2: De spiegel
Houd jezelf een spiegel voor en ervaar letterlijk en indringend waarom je zo graag wilde stoppen met roken. Je maakt hormonen aan die je weerzin tegen het roken versterken. Het anker van de spiegel vermindert de moeite van het stoppen aanzienlijk.

3: Reinigende ademhaling en wilskracht
Zonder pauze krachtig in- en uitademen en de adem vervolgens door het hele lichaam laten stromen reinigt je longen en brengt het het co2-gehalte in je bloed in balans. Je traint je wilskracht en verbetert je door het roken aangetaste korte termijn geheugen.

4: Vuurademhaling
Niet goed ademen is vaak het gevolg van spanning. Door je ademhaling goed te gebruiken versterk je je afweerhuishouding. Hoe sterker deze is, hoe gemakkelijker je de verslaving het hoofd zult kunnen bieden: je maakt jezelf groter en sterker dan je probleem.

5: Het reinigen van de longen
Ervaar het plezier van roken. zonder te roken! Goed en vooral aandachtig ademen en het schoon kloppen van je longen brengt dat gevoel teweeg. Doe de oefening een paar keer per dag en de behoefte aan tabak en nicotine verdwijnt gaandeweg als vanzelf.

6: Valse in- en uitademing
Met deze manier van ademhalen verzamel je grote hoeveelheden energie die je door je lichaam kunt laten circuleren. Daardoor nemen de helderheid van je blik op de wereld en je macht over het probleem waar je mee afrekent spectaculair toe. Jij bent de baas!

7: Hart asana oefening
Veel voorkomende ontwenningsverschijnselen zijn een versnelde hartslag, een beklemd gevoel op de borst en verkoudheid. Door de ademhalingsspieren te ontwikkelen en longen en hart te masseren voorkom je deze problemen. Het ontwennen kost daardoor veel minder moeite.

8: Neuscyclusademhaling
Je niet goed kunnen concentreren is een verschijnsel dat wordt herkend door iedereen die wel eens heeft geprobeerd om met roken te stoppen. Deze bijzondere manier van ademhalen lost dat verschijnsel op. Bovendien wordt de stofwisseling sterk gestimuleerd.

9: Zen muziekmeditatie
Deze adem-meditatie ondersteunt op een krachtige manier je wilskracht en je volharding. De lijfspreuk werkt samen met de verkoelende adem als een anker dat je te hulp komt op moeilijke momenten. Wie deze oefening eenmaal kent kan haar heel goed doen door van de muziek op track 10 gebruik te maken.

10: Dorische tempelmuziek voor gemakkelijker stoppen met roken (viool)

Details

UitgeverWamsenzo
Publicatiedatum 2 december 2010
ISBN 9789461493613
Taal Nederlands
Speelduur 1u 11m 54s
Bestandsgrootte 55 MB
Formaat mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app

Trefwoorden

Over de auteur
Photo Fred van Beek
Fred van Beek

Fred van Beek (1930) was, in zijn hoedanigheid als specialist in een aantal soorten massage, lymphedrainage, reflexologie en acupressuur, als gediplomeerd yoga-, ademhalings- en ontspanningsdocent en als deskundige op het gebied van reform- en healthfood en fythotherapie tussen 1971 en 1992 verbonden aan het Nationaal Ballet. Al voor en ook tijdens die periode stichtte en leidde hij het ‘Reformhuis van de Bond voor Natuurgeneeswijze’, het ‘Genootschap voor Reflexologie’ en het ‘Genootschap ter Bevordering Onderzoek Oosterse en Westerse Massagetechnieken’, en maakte hij voor de NOS-radio het dagelijkse programma Even op adem komen met Fred van Beek. Sedert 1965 leidt hij in zijn groepspraktijk yoga- en ontspanningsdocenten op.

In 1992 verscheen zijn boek Even op adem komen, dat aan de 5e druk toe is (15.000 exemplaren). In 1994 startte hij workshops voor internationale bedrijven. In 1996 maakte hij met Chris Hinze de cd Adempauze. Naast zijn opleidingspraktijk voor docenten en de workshops voor bedrijven geeft Fred van Beek cursussen in meditatie, ademhalingstechniek en massage.

Toon aanbod