Luistervoorbeeld

Voorkom een te hoge bloeddruk met yoga

Balance & Harmony - Gezond van lichaam en geest (serie)
Auteur Fred van Beek
Voorlezer Fred van Beek
Speelduur 1u 12m 50s
€ 11,98

Beschrijving

De beste remedie tegen een te hoge bloeddruk is verandering van levensstijl. Maar met yoga kunnen de negatieve bloeddrukresultaten van een tot dan toe niet zo gezonde manier van leven heel goed worden bestreden. De ademhalings- en ontspanningsoefeningen in combinatie met diverse yoga-houdingen vormen de kern van het programma dat – mits dagelijks uitgevoerd – tot een aanmerkelijke verlaging van de bloeddruk zal leiden.

Bloeddruk is de kracht waarmee het bloed tegen de wand van de bloedvaten drukt. Wanneer het hart samentrekt wordt er veel bloed door de slagaders gepompt. De druk op de vaatwanden wordt daardoor hoger. Dit wordt de bovendruk genoemd. Na de ontspanning van het hart wordt de druk op de vaatwanden minder en ontstaat de zogenaamde onderdruk. Bloeddruk wordt in deze twee waarden gemeten: Bovendruk en onderdruk.

Wie een te hoge bloeddruk heeft merkt daar weinig of niets van, omdat ze geen lichamelijke klachten veroorzaakt. Te hoge bloeddruk is geen ziekte. De vergrote spanning die een te hoge bloeddruk veroorzaakt kan de vaatwanden beschadigen. Vetten en cholesterol nestelen zich daar dan gemakkelijker, waardoor de vaten langzaam dichtslibben. Dat kan leiden tot een hartinfarct of een beroerte en tot beschadiging van ogen en nieren.

Hoge bloeddruk ontstaat vaak wanneer het autonoom stelsel van het lichaam uit balans is geraakt, bijvoorbeeld in lange periodes van stress. Slechte eet- en leefgewoonten vormen evenzeer een oorzaak: Roken, overmatig gebruik van alcohol, veel vet en zout voedsel, overgewicht, het gebruik van sommige medicijnen – met name pijnstillers – en te weinig lichaamsbeweging.

Met een handig boekje (in pdf-formaat) met tips, tekeningen en waarin u alles kunt nalezen. Dit pdf-bestand wordt met de mp3-bestanden meegeleverd.

Inhoud
1: Ruimte in jezelf
Kies voor jezelf! Te hoge bloeddruk wordt vaak veroorzaakt door teveel aanhoudende emotionele energie. Verdriet, angst of boosheid nemen bezit van de ruimte in jezelf. Door goed te ademen maak je die ruimte vrij en laat je de vastzittende emoties wegstromen.

2: De helende mantra 'aum'
De klank die je lichaam het beste kent is het geluid van je eigen stem. Door de mantra 'aum' en de ademhaling te combineren verbeter je je bloedsomloop tot in de diepst liggende weefsels. De trilling van de mantra geeft een diepe ontspanning en nieuwe energie.

3: De adem zoeken en beleven
Stuur je adem door je lichaam en voel hoe er weer ruimte komt in dichtgeslibde aderen. Ervaar hoe je je bloedvatenstelsel letterlijk schoonspoelt. Word je bewust van het proces, dat je zelf stuurt. Kijk naar binnen, en neem waar wat er in je gebeurt.

4: Combinatie cobra's en torsie
Door je nierfunctie te verbeteren en je darmstelsel te reinigen verlaag je je bloeddruk. De gecombineerde cobrahoudingen stimuleren bovendien je spijsvertering en je huidfunctie, waardoor je bloeddruk nog verder wordt genormaliseerd.

5: De kameel
De kameelhouding werkt diep in op de je onderrug en je bekken, waar je oerkracht zetelt. Daarom maakt ze je mentaal sterker en brengt ze je emoties in balans. Je voelt je bloed door je aderen stromen en je weet intuïtief dat ook je bloeddruk in balans komt.

6: Dynamische yoga-houdingen voor de bloeddruk
Je hele leven speelt zich af in het 'nu', elk moment weer. Door met je bewustzijn op je adem-haling alleen in het 'nu' te zijn breng je balans in je lichaam en in je leven. Een goede balans voorkomt dat het vaatstelsel te veel onverzadigde vetzuren opneemt. Met de zwaan en de balanshouding stimuleer je bovendien zowel de grote als de kleine bloedsomloop.

7: Luisteroefening voor de bloeddruk
Met de voorgaande oefeningen heb je geleerd om je lichaam en wat daarin gebeurt waar te nemen. Bovendien weet je je te ontspannen, je in balans te voelen en je ademhaling te gebruiken. Gebruik die nieuwe kwaliteiten om de informatie in je op te nemen.

8: Dorische tempelmuziek voor het verlagen van de bloeddruk (gitaar)

Details

UitgeverWamsenzo
Publicatiedatum 2 december 2010
ISBN 9789461493637
Taal Nederlands
Speelduur 1u 12m 50s
Bestandsgrootte 55 MB
Formaat mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app

Trefwoorden

Over de auteur
Photo Fred van Beek
Fred van Beek

Fred van Beek (1930) was, in zijn hoedanigheid als specialist in een aantal soorten massage, lymphedrainage, reflexologie en acupressuur, als gediplomeerd yoga-, ademhalings- en ontspanningsdocent en als deskundige op het gebied van reform- en healthfood en fythotherapie tussen 1971 en 1992 verbonden aan het Nationaal Ballet. Al voor en ook tijdens die periode stichtte en leidde hij het ‘Reformhuis van de Bond voor Natuurgeneeswijze’, het ‘Genootschap voor Reflexologie’ en het ‘Genootschap ter Bevordering Onderzoek Oosterse en Westerse Massagetechnieken’, en maakte hij voor de NOS-radio het dagelijkse programma Even op adem komen met Fred van Beek. Sedert 1965 leidt hij in zijn groepspraktijk yoga- en ontspanningsdocenten op.

In 1992 verscheen zijn boek Even op adem komen, dat aan de 5e druk toe is (15.000 exemplaren). In 1994 startte hij workshops voor internationale bedrijven. In 1996 maakte hij met Chris Hinze de cd Adempauze. Naast zijn opleidingspraktijk voor docenten en de workshops voor bedrijven geeft Fred van Beek cursussen in meditatie, ademhalingstechniek en massage.

Toon aanbod