Luistervoorbeeld

Val en verlossing

De Grisha Boek 3
SerieDe Grisha deel 3
Auteur Leigh Bardugo
Voorlezer Wynn Heliczer
Speelduur 9u 59m 36s
€ 14,99

Beschrijving

Val en Verlossing is het derde en laatste deel in de Grisha-trilogie.

Ravka is gevallen en de Duisterling regeert vanaf zijn schaduwtroon. De laatste hoop van het land is gevestigd op een krachteloze Lichtheerser, een uit de gratie gevallen spoorzoeker en de overblijfselen van een ooit zo sterk magisch leger.

Diep in een eeuwenoud netwerk van tunnels en grotten kan een verzwakte Alina niet anders dan de hulp van de zonderlinge Apparat accepteren, terwijl zijn volgelingen haar aanbidden als een heilige. Maar Alina wil geen heilige zijn: ze wil samen met Mal op jacht naar de vuurvogel en zoeken naar een zekere prins, van wie ze niet weet of hij nog in leven is.

Alina zal nieuwe bondgenootschappen moeten sluiten en oude rivaliteiten opzij moeten zetten tijdens de zoektocht naar de laatste versterker. Maar terwijl Alina de geheimen van de Duisterling begint te ontrafelen, ontdekt ze iets wat hun mysterieuze band voor altijd verandert. Het doden van de vuurvogel lijkt het enige dat Ravka kan redden van totale vernietiging, maar kan Alina de consequenties aan?

De Grisha #3

Details

UitgeverRubinstein Audio
Publicatiedatum 9 september 2018
ISBN 9789463623858
Taal Nederlands
Speelduur 9u 59m 36s
Bestandsgrootte 549 MB
Formaat mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app

Trefwoorden

Over de auteur
Photo Leigh Bardugo
Leigh Bardugo

Leigh Bardugo (1975) is de schrijfster van De Grisha-trilogie en schreef ook een aantal korte verhalen die zich afspelen in de Grisha-wereld. Na de Grisha-serie schreef ze List en Leugens en Kraai en Koninkrijk, een duologie die zich afspeelt in het Grisha-universum.

Leigh is geboren in Jeruzalem en opgegroeid in Los Angeles. Ze heeft aan Yale gestudeerd en woont nu in Hollywood. Als ze niet schrijft, leeft ze een heel ander leven: dat van glitter en glamour. Ze is namelijk ook nog visagist! In die baan gaat ze door het leven als L.B. Benson. Voor inspiratie en al haar prachtige creaties kun je op haar website haar portfolio bekijken. En alsof succesauteur en visagist van de sterren nog niet genoeg is, zingt ze af en toe in een bandje, Captain Automatic.

In de Grisha-serie heeft ze niet alleen een compleet nieuwe wereld gecreëerd, maar ook een eigen Elementaire Natuurwetenschap bedacht. Ze vertelt: ‘Het idee voor de Elementaire Natuurwetenschap bedacht ik een paar jaar geleden al, na een verhitte discussie over de film Minority Report. Maar het verhaal van Schim & Schaduw begon pas echt op een avond bij een vriend thuis, toen ik aan het einde van een donkere gang stond en zeker wist dat iets met veel te veel tanden me opwachtte in de duisternis. Toen ik weer in bed lag, vroeg ik me af: wat als duisternis een echte plek zou zijn? Wat als de monsters die we verzinnen echt bestaan en we met hen moesten strijden op hun eigen grondgebied? In fantasyboeken wordt duisternis vaak als metafoor gebruikt. Ik wilde er iets tastbaars, iets letterlijks van maken. Dat idee ontwikkelde zich tot de Schaduwvlakte.’

De precieze details van de wereld waar De Grisha zich zou afspelen, volgden later pas. ‘Toen ik de eerste kladversie schreef, had ik het hele magische systeem al uitgedacht en begreep ik de principes van hoe die macht – zowel politiek als magie – functioneerde. Ik wist dat de wereld die ik daaromheen wilde scheppen anders moest zijn dan de klassieke middeleeuwse Europese fantasy-setting.’ Toch wilde Leigh wel iets wat bij het verhaal zou passen en waar de opkomst van moderne strijdtechnieken een rol in konden spelen. ‘Ik keek een keertje rond op de reisboekenafdeling van een tweedehandsboekwinkel toen ik een atlas zag staan van het keizerrijk Rusland. Meteen dacht ik: ‘Natuurlijk.’ Het paste zo goed bij de wereld die ik had bedacht: het enorme verschil in rijkdom tussen de verschillende klassen, het gebrek aan industrialisatie, het leger van voornamelijk dienstplichtige militairen.’

Toch is Rusland voor Leigh alleen een uitgangspunt. Het verschil zit in kleine keuzes die ze gemaakt heeft, over de geografie en de geschiedenis bijvoorbeeld. Daarbij houdt ze zich ook niet strikt aan de juiste uitgangen van achternamen voor mannen en vrouwen en drinken de personages veel kvas.

Ook de naam ‘Grisha’ is Russisch, het is de Russische verkleinvorm van de naam Gregory. Die naam betekent ‘oplettend, waakzaam’ en is afgeleid van het Bijbelse Grigori. Fans van paranormale boeken zullen de verwijzing naar gevallen engelen wel herkennen.) Daarbij vertelt Leigh dat het zowel gevoelsmatig als visueel ook lijkt op het woord ‘geisha’. ‘Ik hoopte dat dit het idee van de schoonheid en geheimzinnigheid rond Ravka’s elite zou ondersteunen.’

Als Leigh zelf een karakter uit Grisha kon kiezen, zou ze graag een Hartenwringer zijn. ‘Zo’n bloeddorstig type ben ik wel. Daar komt bij dat rood me heel goed staat.’

In De Kraaien keert Leigh Bardugo terug naar het Grisha-universum, maar niet naar Ravka. Het verhaal speelt zich een tijd later af, in Ketterdam. ‘De wereld is nog aan het bijkomen van de oorlog in Ravka, en is langzaam begonnen aan de wederopbouw. Kertsj is een soort anti-Ravka: welvarend, modern, kosmopolitisch, een handelsstad met een bloeiende onderwereld. Terwijl iedereen tijd en geld heeft verspild aan de oorlog, bleef Kertsj neutraal en gedijde daarbij.’

Leigh liet zich voor De Kraaien inspireren door Ocean’s Eleven en Leverage. ‘Het is leuk om die research te doen, en nuttig omdat er bepaalde narratieve verwachtingen horen bij dit genre. Maar de trucjes die je kunt gebruiken bij visuele media zijn niet hetzelfde als voor een roman, en zeker niet bij zo’n soort verhaal als De Kraaien.

Toon aanbod