

Betrouwbare kennis
Een hoorcollege over wetenschapsfilosofie in historisch perspectief
Wetenschapsfilosofie houdt zich bezig met de aard, status en ontwikkeling van wetenschappelijke kennis. Herman Philipse behandelt vragen van de wetenschapsfilosofie en plaatst dit vakgebied in een historisch perspectief.
€ 35,00
Beschrijving
Wetenschapsfilosofie houdt zich bezig met de aard, status en ontwikkeling van wetenschappelijke kennis. Vragen die hierbij aan de orde komen zijn. hoe kunnen we weten dat wetenschappelijke kennis betrouwbaar is? Waarom en in welke mate vertrouwen we op de resultaten van wetenschappelijk onderzoek? Waarin verschilt wetenschappelijke kennis en is er een typische wetenschappelijke methodologie? Herman Philipse behandelt in deze serie van acht hoorcolleges deze en andere vragen van de wetenschapsfilosofie en plaatst dit vakgebied in een historisch perspectief.
Inhoud
College 1. Betrouwbare kennis van Aristoteles tot Descartes
H1. Probleemstelling en opzet van de serie
H2. Analytica Posteriora van Aristoteles (384-322 v. Chr.)
H3. De wetenschapstheorie van René Descartes
College 2. Hume en Kant: twee Newtonianen
H4. Sir Isaac Newton (1642-1727)
H5. Het inductieprobleem bij David Hume (1711-1776)
H6. De Copernicaanse omwenteling van Immanuel Kant
College 3. Van neo-Kantianisme naar logisch empirisme
H7. De opkomst en ondergang van het Neo-Kantianisme
H8. Het logisch empirisme
H9. Quineaanse quiddities
College 4. De wetenschapsfilosofie van Karl Popper
H10. These: van gerechtvaardigde kennis naar groei van kennis
H11. Antithese: problemen voor Popper
H12. Synthese: Thomas Kuhn en Imre Lakatos
College 5. Het inductieprobleem en confirmatietheoriën
H13. Het inductieprobleem opnieuw bezien
H14. Comparatieve confirmatie
H15. Bayesianisme
College 6. Causaliteit, natuurwetten en wetenschappelijke verklaringen
H16. Causaliteit
H17. Natuurwetten
H18. Wetenschappelijke verklaringen
College 7. Wetenschappelijke unificatie en pluralisme
H19. Van Aristoteles tot Newton
H20. De eenheid der wetenschappen als werkhypothese
H21. Pragmatisch pluralisme
College 8. Empirisme versus wetenschappelijk realisme
H22. Voorgeschiedenis: Descartes, Berkeley en Hume
H23. Empirisme: van Mach tot Van Fraassen
H24. Argumenten voor natuurlijk realisme
Details
Imprint
Home AcademyUitgever
Home Academy Publishers B.V.
Publicatiedatum
28 september 2010
ISBN
9789085309307
Taal
Nederlands
Speelduur
8 uur 54 min 24 sec
Bestandsgrootte
734 MB
Formaat
mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app
Categorieën
Tags
Over de auteur
Prof. dr. mr. Herman Philipse (1951) studeerde rechten (doct. ex. 1973) te Leiden en wijsbegeerte (doct. ex. 1974) in Leiden, Oxford, Parijs, en Keulen. Na werkzaam geweest te zijn aan de universiteit van Leuven keerde hij in 1978 naar Leiden terug waar hij in 1983 promoveerde op Edmund Husserls filosofie van de logica. In 1985 werd hij benoemd tot gewoon hoogleraar in de wijsbegeerte aan de Leidse universiteit en sinds 1 september 2003 is hij universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Prof. Philipse doet onderzoek op het gebied van de moderne en contemporaine wijsbegeerte, in het bijzonder de kennistheorie. Recente boeken van zijn hand zijn: Atheïstisch manifest (Prometheus, Amsterdam 1995, 1998) en Heidegger's Philosophy of Being. A Critical Interpretation (Princeton University Press, Princeton 1998).
Prof. dr. mr. Herman Philipse (1951) studeerde rechten (doct. ex. 1973) te Leiden en wijsbegeerte (doct. ex. 1974) in Leiden, Oxford, Parijs, en Keulen. Na werkzaam geweest te zijn aan de universiteit van Leuven keerde hij in 1978 naar Leiden terug waar hij in 1983 promoveerde op Edmund Husserls filosofie van de logica. In 1985 werd hij benoemd tot gewoon hoogleraar in de wijsbegeerte aan de Leidse universiteit en sinds 1 september 2003 is hij universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Prof. Philipse doet onderzoek op het gebied van de moderne en contemporaine wijsbegeerte, in het bijzonder de kennistheorie. Recente boeken van zijn hand zijn: Atheïstisch manifest (Prometheus, Amsterdam 1995, 1998) en Heidegger's Philosophy of Being. A Critical Interpretation (Princeton University Press, Princeton 1998).