Wetenschap versus Godsdienst
Een hoorcollege over grote conflicten, van Copernicus tot Dawkins
Om de wording van onze moderne westerse cultuur te begrijpen is er nauwelijks een fascinerender onderwerp dan de verhouding tussen wetenschap en godsdienst.
€ 35,00
Beschrijving
Wanneer men de wording van onze moderne westerse cultuur wil begrijpen, is er nauwelijks een fascinerender onderwerp te bedenken dan de verhouding tussen wetenschap en godsdienst. Herman Philipse behandelt aan de hand van enkele individuele denkers uit de wetenschapsgeschiedenis, van Copernicus en Galilei, tot Darwin en Dawkins, de vraag hoe deze verhouding is veranderd onder invloed van wetenschappelijke ontdekkingen.
Inhoud
College 1. De Copernicaanse Revolutie
H1. De wetenschapshistorische achtergrond
H2. De Copernicaanse Revolutie en de Christelijke Reactie H3. Rheticus' tractaat Epistola de terrae motu
College 2. Paus Urbanus VIII contra Galileï
H4. Van Copernicus (1473-1543) tot Galileï (1564-1642)
H5. Van Siderius Nuntius (1610) tot de veroordeling (1633)
H6. Retrying Galileo, 1633-1992
College 3. Descartes en Spinoza. twee Atheïsten?
H7. Het nieuwe cartesiaanse wereldsysteem
H8. Spinoza's eliminatie van de transcendente God
H9. La Querelle d'Utrecht; Transsubstantiatie; Bijbelinterpretatie
College 4. Mechanicisme van Newton tot Laplace
H10. Van Descartes (1596-1650) naar Newton (1642-1727)
H11. Newtoniaanse theologie
H12. Newton contra Newton: de demise van Newtoniaanse natuurlijke theologie
College 5. Geologie en Geochronologie
H13. Bijbelse geochronologie
H14. Geologie versus Christendom
H15. Modernere meetmethoden
College 6. Darwin versus Paley
H16. Natuurlijke theologie en Evolutie
H17. De evolutietheorie van Charles Darwin (1809-1882)
H18. Creationisme versus evolutietheorie
College 7. De Big Bang en het nieuwe creationisme
H19. Het expanderend heelal en de Big Bang
H20. Fine-tuning en anthropische beginselen
H21. Dawkins versus Intelligent Design
College 8. Godsdienst in ons tijdperk van wetenschap
H22. Het probleem der religieuze onderzoeksmethoden
H23. Het probleem van de autoriteit van openbaringen
H24. Bieden intuïtionistische of niet-cognitieve interpretaties van religie uitkomst?
Details
Imprint
Home AcademyUitgever
Home Academy Publishers B.V.
Publicatiedatum
9 november 2015
ISBN
9789085309888
Taal
Nederlands
Speelduur
9 uur 1 min 2 sec
Bestandsgrootte
497 MB
Formaat
mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app
Categorieën
Tags
Over de auteur
Prof. dr. mr. Herman Philipse (1951) studeerde rechten (doct. ex. 1973) te Leiden en wijsbegeerte (doct. ex. 1974) in Leiden, Oxford, Parijs, en Keulen. Na werkzaam geweest te zijn aan de universiteit van Leuven keerde hij in 1978 naar Leiden terug waar hij in 1983 promoveerde op Edmund Husserls filosofie van de logica. In 1985 werd hij benoemd tot gewoon hoogleraar in de wijsbegeerte aan de Leidse universiteit en sinds 1 september 2003 is hij universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Prof. Philipse doet onderzoek op het gebied van de moderne en contemporaine wijsbegeerte, in het bijzonder de kennistheorie. Recente boeken van zijn hand zijn: Atheïstisch manifest (Prometheus, Amsterdam 1995, 1998) en Heidegger's Philosophy of Being. A Critical Interpretation (Princeton University Press, Princeton 1998).
Prof. dr. mr. Herman Philipse (1951) studeerde rechten (doct. ex. 1973) te Leiden en wijsbegeerte (doct. ex. 1974) in Leiden, Oxford, Parijs, en Keulen. Na werkzaam geweest te zijn aan de universiteit van Leuven keerde hij in 1978 naar Leiden terug waar hij in 1983 promoveerde op Edmund Husserls filosofie van de logica. In 1985 werd hij benoemd tot gewoon hoogleraar in de wijsbegeerte aan de Leidse universiteit en sinds 1 september 2003 is hij universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Prof. Philipse doet onderzoek op het gebied van de moderne en contemporaine wijsbegeerte, in het bijzonder de kennistheorie. Recente boeken van zijn hand zijn: Atheïstisch manifest (Prometheus, Amsterdam 1995, 1998) en Heidegger's Philosophy of Being. A Critical Interpretation (Princeton University Press, Princeton 1998).