De nazi-leerling
Auteur | Mischa Cohen |
---|---|
Spreker | Casper Gimbrère |
Speelduur | 7u 39m 59s |
Beschrijving
Opvoeding, indoctrinatie en de ontwikkeling van extremistisch gedachtengoed
De nazi-leerling vertelt het verhaal van Dick Woudenberg (1928), zoon van NSB-topman Hendrik Jan Woudenberg. Vanaf zijn vroege jeugd kreeg hij een eersteklas nazi-leerschool: hij zat bij de Nationale Jeugdstorm, was leerling van de Reichsschule en trok ten slotte als zestienjarige soldaat naar het front als lid van het beruchte SS-regiment Totenkopf. Na de Duitse capitulatie belandde hij in een heropvoedingskamp en moest hij in het reine proberen te komen met zijn besmette verleden en dat van zijn familie.
Hoe is het om in zo’n milieu op te groeien? Mischa Cohen sprak met Dick Woudenberg en dook in brieven, dagboeken en herinneringen. In De nazi-leerling legt hij het proces van vaak openlijke, soms sluipende indoctrinatie bloot. Dit boek toont de gevolgen van een radicale opvoeding: hoe de jonge Dick zich ontwikkelde tot een overtuigde nazi die bereid was te doden en gedood te worden.
‘Aangrijpend. Clichés weet Cohen te vermijden door de diepte in te gaan en dankzij zijn stilistische talent.’ – Juryrapport Tegel (2015)
Details
Uitgever | Rubinstein Audio |
---|---|
Publicatiedatum | 17 januari 2019 |
ISBN | 9789463628082 |
Taal | Nederlands |
Soort audio | Luisterboek |
Speelduur | 7u 39m 59s |
Bestandsgrootte | 632 MB |
Formaat | mp3 download en geschikt voor de Luisterrijk app |
Trefwoorden
Recensies uit de pers
‘Ik werd geraakt door het aangrijpende verhaal van Dick Woudenberg. Het is moedig dat hij het vertelt.’ (Humberto Tan, RTL Late Night)
‘Uitstekend gedocumenteerd en meeslepend geschreven. De nazi-leerling laat zien hoe onontkoombaar de druk van ideologie en omgeving kan zijn, maar ook dat er een weg terug is.’ (H.M. van den Brink)
‘Een empatisch, meeslepend en stilistisch begaafd boek.’ (Biografieportaal)
‘Een mooi en interessant boek.’ (Mieke van der Weij, Tros Nieuwsshow)
'Cohen laat zien wat indoctrinatie met een mens kan doen.' (Historia)